CULTURAL MODEL OF LYCANTHROPY IN FANTASY NOVELS ABOUT WOLFHOUND BY M. SEMENOVA
Abstract
The article is devoted to the functions of the ancient cultural model of lycanthropy in the author’s model of fantasy. The text analysis shows that a hero-man gradually “merges” with his zoomorphic hypostasis in the course of plot development, keeping the functions of a defender of the weak and fighting against evil. The conclusion about the positive semantics of lycanthropy in the novels of M. Semenova is made.
References
- Головчинер В. Е. К проблеме понятия «культурная модель». Системы и модели в литературоведении (размышления на заданную тему) // Трансформация и функционирование культурных моделей в русской литературе: материалы Третьей всеросс. науч. конф. с междунар. участием. Томск, 2008. С. 3-11.
- Королькова Я. В. Семантика имени заглавного героя в цикле романов-фэнтези М. Семеновой о Волкодаве // Прикладная филология: идеи, концепции, проекты: сб. тр. VIII Международной научно-практической конференции. Томск, 2010. Ч. 2. С. 217-221.
- Семенова М. Волкодав. Знамение пути: роман. СПб.: Азбука-классика, 2003. 416 с.
- Семенова М. Волкодав. Право на поединок: роман. СПб.: Азбука; Терра, 1996. 528 с.
- Семенова М. Волкодав: роман. М. − СПб., 1998. 640 с.
- Семенова М. Волкодав. Самоцветные горы: роман. М. − СПб., 2004. 408 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: October 15, 2013.
Keywords
- культурная модель
- авторская модель
- архаика
- оборотничество
- русское фэнтези
- функция героя
- cultural model
- author’s model
- archaic character
- lycanthropy
- Russian fantasy
- hero’s function
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC