• Original research article
  • October 15, 2013
  • Open access

LANGUAGE POTENTIAL OF EVENT IMAGE TRANSFORMATION IN NEWSPAPER TEXT (BY THE MATERIAL OF NIZHNII NOVGOROD PRINTED ISSUES)

Abstract

The article considers the question of correlation between reality and its image represented in a newspaper text. The reasons of differences between real events and their linguistic realization in the media are analyzed. Special attention is paid to distinguishing linguistic means that help the text sender transform the image of reality in accordance with his objectives. Basing on the analysis the conclusion about conscious distortion of reality in information reports in the media with the purpose of manipulative impact on a recipient is made.

References

  1. Блакар Р. М. Язык как инструмент социальной власти // Язык и моделирование социального взаимодействия / общ. ред. В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1987. 464 с.
  2. Булыгина Т. В., Шмелев А. Д. Языковая концептуализация мира (на материале русской грамматики). М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. 576 с.
  3. Грушевская Е. С. Текстовая категория событие: информационно-концептуальная и информационно-коммуникативная модели представления // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2. Филология и искусствоведение. Майкоп, 2009. № 2. С. 118-120.
  4. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Изд-во ЛКИ, 2008. 288 с.
  5. Негрышев А. А. Аспекты речевого воздействия в новостях СМИ. Владимир: ВГТУ, 2009. 144 с.
  6. Нижегородская правда. 2012. 03 марта.
  7. Нижегородский рабочий. 2010. 20 июля.
  8. Нижегородский рабочий. 2010. 21 июля.

Author information

Tat'yana Vladimirovna Myakisheva

Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod – National Research University

About this article

Publication history

  • Published: October 15, 2013.

Keywords

  • манипуляция
  • скрытое языковое воздействие
  • средства массовой информации
  • дискурс
  • трансформация семантики
  • информация
  • миф
  • manipulation
  • hidden linguistic impact
  • media
  • discourse
  • transformation of semantics
  • information
  • myth

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)