• Original research article
  • November 12, 2013
  • Open access

SEMANTIC AND STYLISTIC SPECIFICITY OF COLOUR NAMING VOCABULARY IN MASS MEDIA TEXTS OF TATAR AND UDMURT LANGUAGES

Abstract

The article is devoted to the identification of semantic and stylistic originality of colour naming in the Tatar and Udmurt languages. By comparison the use of words denoting colour, the mass media texts clearly demonstrate the originality of colour perception and its actualization by different linguo-cultures representatives, and reveals the national-cultural specificity of journalistic texts from the perspective of cultural interaction.

References

  1. Выродова А. С. Семантико-стилистические особенности цветообозначений в массмедийных текстах // Журналистика и медиаобразование в XXI веке: сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. Белгород: Изд-во БелГУ, 2006. 368 с.
  2. Њечбур: газета. 2012. № 31-35.
  3. Идел: журнал. 2012. № 6.
  4. Казан утлары: журнал. 2012. № 7, № 8.
  5. Кенеш: журнал. 2011. № 2, № 5-6, № 8, № 9.
  6. Кизили: журнал. 2010. Толшор.
  7. Мирас: журнал. 2009. № 1.
  8. Сөембикә: журнал. 2012. № 6.
  9. Татарстан: журнал. 2010. № 12.
  10. Шәһри Казан: газета. 2012. № 90-92.

Author information

Lyudmila Vladimirovna Akulina

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Arts Tatarstan Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Published: November 12, 2013.

Keywords

  • цветообозначение
  • массмедийный текст
  • семантика
  • колоратив
  • этноязыковое сознание
  • лингвокультура
  • colour naming
  • mass media text
  • semantics
  • colorative
  • ethno-linguistic consciousness
  • linguistic culture

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)