HIDDEN AND EVIDENT IN RUSSIAN CITY ERGONYMS
Abstract
The article is devoted to the ergonym analysis of the typical Russian city from the semantics and pragmatics pointы of view. The analysis of ergonyms created with help of metaphorical transfer is made. This ergonym development method is one of the most spread with the name-givers. Moreover, during the analysis the main methods of the language manipulation were revealed in the ergonymy, they are association, motivation, hidden comparisons, identification of the range and quality of the render services, extralinguistic factors etc.
References
- Бердышев С. Н. Рекламный текст. Методика составления и оформления [Электронный ресурс]. URL: http://www.e-reading-lib.org/book.php?book=102994 (дата обращения: 12.02.2013).
- Бернадская Ю. С. Текст в рекламе: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности 032401 (350700) «Реклама». М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 288 с.
- Костомаров В. Г. Наш язык в действии: очерки современной русской стилистики. М., 2005. 289 с.
- Носенко Н. В. Названия городских объектов Новосибирска: структурно-семантический и коммуникативно-прагматический аспекты: дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2007. 218 с.
- Харченко В. К. Функции метафоры. Воронеж, 1992. 88 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 12, 2013.
Keywords
- эргоним
- имплицитная информация
- языковое манипулирование
- метафорическая онимизация
- графическая игра
- апеллятив
- ergonym
- implicit information
- language manipulation
- metaphoric onimization
- graphical play
- common noun
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC