• Original research article
  • November 29, 2013
  • Open access

“SOUL” FRAME IN ASPECT OF LACUNARITY

Abstract

The Teleut language is the disappearing language of one of the Siberian smaller native peoples that is now used only in everyday life. As in the XIX th century the Teleuts replaced shamanism with Christianity many religious ideas of this people were relegated to oblivion. But some relict remained. The research is devoted to revealing the lacunas connected with the ideas about soul in the Teleuts’ long-term memory. The analysis of language material showed that paradigmatic connections complex net, which comes apart with changing people’s way of life, is realized in situations that are prototypal for ordinary consciousness.

References

  1. Анохин А. В. Душа и ее свойства по представлению телеутов // Сборник музея антропологии и этнографии М., 1974. Т. VIII. С. 253-269.
  2. Араева Л. А. Многозначное производное слово как результат когнитивно-дискурсивной деятельности человека в деривационном пространстве языка // Природные и интеллектуальные ресурсы Сибири. Томск, 2007. № 13. С. 205-210.
  3. Араева Л. А., Максакова Е. Е. «Душа человека» в представлении телеутов // Взаимодействие языка и культуры в коммуникации и тексте: сб. научных статей. Красноярск, 2010. Вып. 10 / отв. и научный ред. проф. Б. Я. Шарифуллин; Сибирский федеральный университет. С. 7-11.
  4. Араева Л. А., Максакова Е. Е. Лексика языка телеутов в аспекте фреймово-пропозиционального моделирования // Образование, наука, инновации вклад молодых исследователей: материалы III (XXXV) Международной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Кемерово: КемГУ, 2008. Т. 2. Вып. 9. С. 134-140.
  5. Лакофф Дж. Женщины, огонь и опасные вещи. Что категории языка говорят нам о мышлении. М.: Языки славянской культуры, 2004. 792 с.
  6. Максакова Е. Е. Языковая группа «душа человека» в телеутском языке // Образование, наука, инновации – вклад молодых исследователей: материалы IV Международной научно-практической / Кемеровский госуниверситет. Кемерово: ООО «ИНТ», 2009. Т. 1. Вып. 10. С. 109-115.
  7. Потапов А. П. Алтайский шаманизм. Л., 1991. С. 149-154.
  8. Проскурина А. В. Пропозиционально-семантическая организация телеутского языка (на материале наименований пищи, продуктов питания) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 10. С. 141-143.
  9. Рюмина-Сыркашева Л. Т. Телеутско-русский словарь. Кемерово, 1995. 117 с.
  10. Рюмина-Сыркашева Л. Т., Рюмина Н. М. Русско-телеутский словарь. Кемерово, 2002. 119 с.
  11. Функ Д. А. Бачатские телеуты. М.: Институт этнологии и антропологии РАН, 1991. С. 11-21.

Author information

Lyudmila Alekseevna Araeva

Kemerovo State University

Ekaterina Evgen'evna Maksakova

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Published: November 29, 2013.

Keywords

  • телеутский язык
  • фрейм «душа человека»
  • лакунарность
  • категоризация
  • шаманизм
  • Teleut language
  • frame “soul of man”
  • lacunarity
  • categorization
  • shamanism

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)