• Original research article
  • December 12, 2013
  • Open access

EXPERIMENTAL RESEARCH OF WORD MEANING COGNITIVE STRUCTURE IN CONSCIOUSNESS OF 4-11 YEAR OLD CHILDREN (DEFINITIONS FORMULATION EXPERIMENT)

Abstract

Experimental research is directed at revealing and describing the features of word meaning cognitive structure formation in pre- and primary schoolchildren’s consciousness. While conducting the research a number of psycholinguistic experiments including definitions formulation experiment were made with pre- and primary schoolchildren. During the experiment the data, which allowed making relevant conclusions, were received.

References

  1. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии. СПб.: Союз, 1997. 224 с.
  2. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 2008. 352 с.
  3. Горелов И. Н. Избранные труды по психолингвистике. М.: Лабиринт, 2003. 320 с.
  4. Залевская А. А. Введение в психолингвистику. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2007. 560 с.
  5. Лепская Н. И. Детская речь. СПб.: Образование, 1994. 75 с.
  6. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка. М.: Ремис, 2008. 436 с.
  7. Шахнарович А. М. Детская речь в зеркале психолингвистике: Лексика. Семантика. Грамматика. М.: Институт русского языка РАН, 1999. 165 с.

Author information

Natal'ya Viktorovna Antonova (Chernova)

Moscow City Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: December 12, 2013.

Keywords

  • когнитивная структура значения слова
  • эксперимент по формулированию дефиниции слова
  • абстрактные понятия
  • конкретные понятия
  • дефиниция слова
  • слово-стимул
  • экспериментальная группа
  • cognitive structure of word meaning
  • definitions formulation experiment
  • abstract notions
  • concrete notions
  • word definition
  • word-stimulus
  • experimental group

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)