• Original research article
  • January 27, 2014
  • Open access

TEACHING FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATION AS FACTOR OF FUTURE SPECIALISTS’ PROFESSIONAL CAPACITY FORMATION

Abstract

The article substantiates the necessity of the organized process of professional capacity formation of a future specialist who is considered by the author in the process of teaching foreign language communication. The address to the pedagogical synergetics possibilities suggests new interpretation of professional capacity as an internal process of self-organization, the manifestation of new formations in the personal structures of consciousness during the process of teaching foreign language communication. Taking into account the criteria of personality’s professional capacity and also synergetic principles attach the parameters of stability and order to the systems, where the process of teaching foreign language communication is considered as a component in the system of professional training. The article determines the pedagogical conditions contributing to the manifestation of professional capacity self-organization in foreign language communication.

References

  1. Абульханова К. А. Развитие личности в процессе жизнедеятельности // Психология формирования и развития личности. М.: Наука, 1981. С. 19-44.
  2. Бондаревская Е. В. Воспитание как возрождение Гражданина, Человека Культуры и Нравственности (исходные посылки поиска подхода к воспитанию). Ростов н/Д, 1993. 34 с.
  3. Дмитриенко Н. А. Модель формирования лингвистической компетентности как средство повышения качества профессионального образования // Перспективы науки. Тамбов, 2012. № 11. С. 46-49.
  4. Дмитриенко Н. А. Самоорганизация жизнеспособности личности выпускника в процессе обучения иноязычному общению // Перспективы науки. Тамбов, 2011. № 1. С. 18-22.
  5. Ильинский И. М. и др. Молодежь России: воспитание жизнеспособных поколений: докл. Ком. РФ по делам молодежи / Ком. РФ по делам молодежи. М., 1995. 256 с.
  6. Концепция перехода: материалы слушания в Государственной Думе (от 16.05.1995).
  7. Кульневич С. В. Педагогика самоорганизации: особенности перехода к постнеклассической теории воспитания // Известия Российской академии образования. 1999. № 3. С. 41-49.
  8. Формирование учебной деятельности студентов / под ред. В. Я. Ляудис. М.: МГУ, 1989. 240 с.
  9. Шабунин Л. Е. Синергетические ориентиры преобразования учебной темы. // Тезисы докладов на VII годичном собрании ЮО РАО. Майкоп: Изд-во РГПУ, 2000.

Author information

Nadezhda Alekseevna Dmitrienko

Institute of Service Sector and Entrepreneurship (branch) of Don State Technical University in Schachty

About this article

Publication history

  • Published: January 27, 2014.

Keywords

  • жизнеспособность
  • синергетический подход
  • синергетика
  • принципы
  • самоорганизация
  • личностные структуры сознания
  • professional capacity
  • synergetic approach
  • synergetics
  • principles
  • self-organization
  • personal structures of consciousness

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)