• Original research article
  • February 4, 2014
  • Open access

WOMEN’S PRESS: TYPOLOGY, FORMATION, DEVELOPMENT

Abstract

The article traces the chronology of foreign women’s magazines origin from the XVI th century till the present. Special attention is paid to the problem-content sense of gender press, the major thematic aspects, as well as the functional parameters of the periodicals under consideration. The polygraphic parameters of women’s periodicals, the typology of formative features are determined: publishing goals and guidelines, as well as the tasks of the media, and the needs of the actual and real audience.

References

  1. Блохина И. В. Всемирная история костюма, моды и стиля. М.: Харвест, 2009. 400 с.
  2. Боннер-Смеюха В. В. Типологическая характеристика современных российских журналов для женщин // Филологический вестник РГУ. 2005. № 2. С. 34-47.
  3. Введение в гендерные исследования: учеб. пособие / под ред. И. А. Жеребкиной. Харьков: ХЦГИ, 2001. 708 с.
  4. Величко А. А. Специфика перевода хроматических цветообозначений в креолизованных текстах (на материале женских глянцевых журналов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 10. С. 47-50.
  5. Каминская Н. М. История костюма. М.: Легкая индустрия, 1977. 130 с.
  6. Ласкина Е. Е. Женские журналы [Электронный ресурс]. URL: http://www.casual-info.ru/moda/wardrobe/168/44778/ ?sphrase_id=267954 (дата обращения: 14.07.2013).
  7. Свитич Л. Г. Женская пресса и перспективы ее развития. М.: АСТ – Пресс, 2002. 67 с.
  8. Brownmiller S. Women are all Female Impersonators to Some Degree // Femininity. N. Y.: Simon and Schuster, 1984. Р. 50-51.

Author information

Nelli Saradbekovna Azizbekova

N. P. Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: February 4, 2014.

Keywords

  • гендер
  • гендерная психология
  • глянец
  • женская пресса
  • мода
  • потребности женской аудитории
  • прообраз СМИ
  • хронология
  • gender
  • gender psychology
  • gloss
  • women’s press
  • fashion
  • female audience needs
  • prototype of mass media
  • chronology

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)