• Original research article
  • February 4, 2014
  • Open access

VISUAL BEHAVIOR CODES AND MEANINGS ASSOCIATED WITH THEM: PROBLEM SETTING

Abstract

The necessity of introduction into the scientific circulation of the terminological unit “ visual behavior codes” to indicate all types of visually seen non-verbal signs – gesture, thing as well as semiotically significant visually seen results of person’s actions over his face or body is substantiated in this article. Introduced by the author psychosemiotical approach to the communicative units of the above-mentioned group, i.e. differentiation of the visual behavior codes and their correlates in the mind – images of visual behaviour – enables to identify the features defining the use of visual codes representations with a view to influence the minds of mass media texts readers.

References

  1. Бутовская М. Л. Язык тела: природа и культура (эволюционные и кросс-культурные основы невербальной коммуникации человека). М.: Научный мир, 2004. 440 с.
  2. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. О своеобразии отражения мимики и жестов вербальными средствами (на материале русского языка) // Вопросы языкознания. 1981. № 1. С. 36-47.
  3. Горелов И. Н. Невербальные компоненты коммуникации. М.: Наука, 1980. 104 с.
  4. Дашкова Т. Идеология в лицах: формирование визуального канона в советских женских журналах 1920-1930-х годов // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность: сб. научн. тр. / под ред. Е. Р. Ярской-Смирновой и др. Саратов: Научная книга, 2007. С. 436-466.
  5. Карасик В. И. Речевое поведение и типы языковых личностей // Массовая культура на рубеже ХХ-ХХI веков: Человек и его дискурс: сб. научн. тр. / под ред. Ю. А. Сорокина, М. Р. Желтухиной. М.: Азбуковник, 2003. С. 24-44.
  6. Колшанский Г. В. Паралингвистика. М.: Наука, 1974. 80 с.
  7. Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: Язык тела и естественный язык. М.: Новое литер. обозрение, 2002. 592 с.
  8. Лабунская В. А. Экспрессия человека: общение и межличностное познание. Ростов-на-Дону, 1999.
  9. Майданова Л. М. Структура и композиция газетного текста. Средства выразительного письма. Красноярск: Изд-во Краснояр. ун-та, 1987. 180 с.
  10. Мардиева Л. А. Вещь-знак тюбетейка в коммуникативном пространстве Татарстана // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Гуманитарные науки. 2013. Т. 155. Кн. 5. С. 232-245.
  11. Мардиева Л. А. Коллективная культурная память общества (прецедентные визуальные образы и феномены) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2011. № 3 (15). С. 202-207.
  12. Петрова Е. А. Визуальная психосемиотика общения: дисс. … д. психол. н. М., 2000. 402 с.
  13. Розин В. М. Визуальная культура и восприятие. Как человек видит и воспринимает мир. Изд-е 3-е, стереот. М.: КомКнига, 2006. 224 с.
  14. Романов А. А. Аспекты психосемиотики визуальной коммуникации // Мир лингвистики и коммуникации: электронный научн. журнал. 2005. Т. 1. № 1. С. 1-6.
  15. Стюфляева М. И. Человек в публицистике (Методы и приемы изображения и исследования). Воронеж: Изд-во Воронеж. ун-та, 1989. 144 с.
  16. Толстая С. М. Семантические категории языка культуры: Очерки по славянской этнолингвистике. Изд-е 2-е. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2011. 368 с.
  17. Чепкина Э. В. Русский журналистский дискурс: текстопорождающие практики и коды (1995-2000). Екатеринбург: Изд-во Уральск. ун-та, 2000. 279 с.
  18. Черепанова И. Ю. Заговор народа. Как создать сильный политический текст. М.: КСП+, 2002.
  19. Шаховский В. И. Эмоции: Долингвистика, лингвистика, лингвокультурология. Изд-е 2-е. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. 128 с.
  20. Шелгунова Л. М. Указания на рече-жестовое поведение персонажей в русской реалистической повествовательной художественной прозе // Филологические науки. 1982. № 4. С. 43-49.

Author information

Lyailya Ag'dasovna Mardieva

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: February 4, 2014.

Keywords

  • невербальная семиотика
  • невербальное поведение
  • тексты СМИ
  • психосемиотика
  • прагматика
  • non-verbal semiotics
  • non-verbal behavior
  • mass media texts
  • psychosemiotics
  • pragmatics

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)