• Original research article
  • February 18, 2014
  • Open access

SEMIOTICS OF STILL LIFE IN LITERARY-FICTION DISCOURSE

Abstract

In the article the semiotic component of literary-fiction text concerning the visual description of things, which may be referred to the genre of still life, is considered. The specificity of transforming the depicted “world of things” in literary text (by the significant example of N. V. Gogol’s prose) is defined; it is concluded that the phenomenon of philological still life combines the sign and allusion of the similar painting genre as a fruitful and interesting linguistic phenomenon.

References

  1. Бобрык Р. Зачем стол натюрморту? // Вестник молодых ученых. СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет, 2000. С. 71-77.
  2. Гачев Г. Д. Образ в русской художественной культуре. М.: Искусство, 1981. 247 с.
  3. Гоголь Н. В. Мертвые души // Гоголь Н. В. Избр. соч. в 2-х т. М.: Худ. лит., 1984. Т. 2. С. 174-483.
  4. Данилова И. Е. Проблема жанров в европейской живописи. Человек и вещь. Портрет и натюрморт. М.: РГГУ, 1998. 100 с.
  5. Елина Е. А. Вербальные интерпретации произведений изобразительного искусства: дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2003. 368 с.
  6. Популярная художественная энциклопедия. М.: Советская энциклопедия, 1986. Т. 2. 431 с.
  7. Фарыно Е. О парадигме «Портрет – Акт – Натюрморт» и ее семиотике // Studia Litteraria Polono-slavica. Warszawa: Polska Akademia Nauk, 2002. S. 13-75.

Author information

Evgeniya Arkad'evna Elina

Saratov State Academy of Law

About this article

Publication history

  • Published: February 18, 2014.

Keywords

  • вербальный знак
  • иконический знак
  • словесный натюрморт
  • знаковая метафора
  • семиотическая значимость
  • verbal sign
  • iconic sign
  • philological still life
  • sign metaphor
  • semiotic meaningfulness

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)