• Original research article
  • March 3, 2014
  • Open access

ROLE OF MEMORY IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE LISTENING COMPREHENSION

Abstract

The article considers memory as the basic psychological mechanism, the development of which is necessary for a sense auditory perception of a foreign speech. The analysis of different aspects of the problem allowed making a conclusion about the importance of improving different memory types for more successful realization of activities of foreign language listening comprehension and for the appropriateness of tasks usage, which contribute to the activation of trainees’ mental activity.

References

  1. Жинкин Н. И. Механизмы речи. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1958. 370 c.
  2. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. – Воронеж: Изд-во МПСИ; Модэк, 2001. 432 с.
  3. Миллер Дж. Магическое число семь плюс или минус два. О некоторых пределах нашей способности перерабатывать информацию // Инженерная психология: сб. ст. / пер. с англ.; под ред. Д. Ю. Панова, В. П. Зинченко. М.: Прогресс, 1964. С. 192-225.
  4. Морозов Д. Л. Модель обучения иноязычному аудированию студентов неязыкового вуза на основе совершенствования психологических механизмов речи: монография / Арзамас. гос. пед. ин-т им. А. П. Гайдара. Арзамас, 2012. 120 с.
  5. Смирнов А. А. Проблемы психологии памяти. М.: Наука, 1966. 423 с.

Author information

Dmitrii Leonidovich Morozov

N. I. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod (Branch) in Arzamas

About this article

Publication history

  • Published: March 3, 2014.

Keywords

  • иноязычное аудирование
  • память
  • механизм
  • осмысление
  • аудитор
  • операционные действия
  • объем оперативной памяти
  • перекодировка
  • долговременная память
  • стратегии
  • упражнения
  • foreign language listening comprehension
  • memory
  • mechanism
  • comprehension
  • auditor
  • operational activities
  • main-memory capacity
  • decoding
  • long-term memory
  • strategies
  • exercises

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)