• Original research article
  • March 25, 2014
  • Open access

DIFFICULTIES IN TRANSLATION OF PEDAGOGICAL SPECIAL SCIENTIFIC TEXTS

Abstract

This article studies the most significant peculiarities of pedagogical special scientific texts in terms of making correct translating decisions. The central problem is the study of specifics in translation of means of objectivity narration, namely the difficulties in translating the terms of various pedagogical terminological systems and lexis of general scientific description. To illustrate the difficulties in translation of the texts of mentioned type the fragments of translation of modern authentic pedagogical texts are suggested with the analysis of translating decision choice.

References

  1. Алексеева И. С. Введение в переводоведение: учеб. пособие для студ. филол. и лингв. фак. высш. учеб. заведений. СПб.: Филологический факультет СПбГУ; М.: Академия, 2004. 352 с.
  2. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранного языка. Cambridge, 2001. 224 с.
  3. Миньяр-Белоручев Р. К. Методический словник. Толковый словарь терминов методики обучения иностранным языкам. М., 1996. 144 с.
  4. Тюленев С. В. Теория перевода: учебное пособие. М.: Гардарики, 2004. 336 с.
  5. Teaching Modern Languages / ed. A. Swarbrick. Routledge - New York, 1994. 305 p.

Author information

Elena Yur'evna Mirzoeva

Sholokhov Moscow State University for the Humanities (Branch) in Anapa

About this article

Publication history

  • Published: March 25, 2014.

Keywords

  • научно-специальный текст педагогической направленности
  • языковые средства объективности изложения
  • перевод терминологических выражений, лексики общенаучного описания
  • переводческие трансформации
  • pedagogical special scientific text
  • linguistic means of objectivity narration
  • translation of terminological expressions, lexis of general scientific description
  • translation transformations

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)