• Original research article
  • April 7, 2014
  • Open access

SPECIFICS OF ANALYTICAL GENRES OF ADVERTISING JOURNALISM

Abstract

The article investigates the originality of analytical genres of advertising journalism. On the basis of comparative analysis of classifications of various types of advertising media-texts the author distinguishes as the basic ones the following analytical genres: advertising article, survey, review, advertising comment, recommendation (advise). The researcher also analyzes the goals, specifics of structural organization and characteristics of analytical genres of advertising journalism represented in the Internet-versions of periodicals.

References

  1. Аргументы и факты [Электронный ресурс]. URL: http://www.aif.ru/gazeta/archive/edition/1 (дата обращения: 11.09.2013).
  2. Белокурова С. П. Словарь литературоведческих терминов [Электронный ресурс]. URL: http://literary_criticism.academic.ru/94/документальность (дата обращения: 10.02.2014).
  3. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе: учеб. пособие. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 288 с.
  4. Большой бухгалтерский словарь / под ред. А. Н. Азрилияна [Электронный ресурс]. URL: http://buhgalterskiy_slovar.academic.ru (дата обращения: 01.03.2014).
  5. Большой энциклопедический словарь / гл. ред. A. M. Прохоров. [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc3p/160686 (дата обращения: 02.03.2014).
  6. Васильева С. Л. Особенности жанра комментария в русском и английском газетно-публицистическом дискурсе: сопоставительный аспект // Молодой ученый. 2013. № 2. С. 207-210.
  7. Вокруг света [Электронный ресурс]. URL: http://www.vokrugsveta.ru/vs/ (дата обращения: 20.11.2013).
  8. Домашний очаг [Электронный ресурс]. URL: http://www.goodhouse.ru/archive/10-2012/ (дата обращения: 05.11.2012).
  9. Евстафьев В. А. Журналистика и реклама: основы взаимодействия (опыт теоретического исследования). М.: ИМА-Пресс, 2001. 264 с.
  10. Зайни Р. Л. Формирование и развитие жанров рекомендации и мини-совета в татарских календарях // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 5 (16). С. 79-82.
  11. Иншакова Н. Г. Рекламный и пиар-текст: Основы редактирования: учеб. пособие для студентов вузов. М.: ЗАО Издательство «Аспект Пресс», 2014. 256 с.
  12. Князев А. А. Энциклопедический словарь СМИ [Электронный ресурс]. URL: http://smi.academic.ru/21/Аналитическая_журналистика_и_ее_жанры (дата обращения: 04.03.2014).
  13. Колесниченко А. В. Практическая журналистика: учеб. пособие [Электронный ресурс]. URL: http://www.evartist.narod.ru/text28/0043.htm (дата обращения: 02.03.2014).
  14. Комлев Н. Г. Словарь иностранных слов [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_fwords/5494 (дата обращения: 14.02.2014).
  15. Коммерсант. Секрет фирмы [Электронный ресурс]. URL: http://www.kommersant.ru/archive/sf/ (дата обращения: 10.11.2013).
  16. Комсомольская правда [Электронный ресурс]. URL: http://www.kp.ru/daily/friday/ (дата обращения: 20.10.2014).
  17. Кройчик Л. Е. Система журналистских жанров // Основы творческой деятельности журналиста / ред.-сост. С. Г. Корконосенко. СПб.: Знание, СПбИВЭСЭП, 2000. С. 125-168.
  18. Лазутина Г. Параметры журналистского текста // Журналист. 1997. № 8. С. 62-64.
  19. Миронова А. А. Новые жанровые признаки рекламных текстов XIX - начала XX вв. // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. № 4. С. 23-27.
  20. Рецензия // Краткая литературная энциклопедия: в 9-ти т. / гл. ред. А. А. Сурков. М.: Сов. энцикл., 1971. Т. 6. Присказка - Советская Россия. 1136 с.
  21. Сердобинцева Е. Н. Структура и язык рекламных текстов: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2010. 104 с.
  22. Статья [Электронный ресурс] // Русова Н. Ю. От аллегории до ямба: Терминологический словарь-тезаурус по литературоведению. URL: http://literaturologiya.academic.ru/698/статья (дата обращения: 14.02.2014).
  23. Тертычный А. А. Жанры периодической печати: учеб. пособие. М.: Аспект Пресс, 2006. 320 с.
  24. Тимошенко Т. Е. Риторика: практикум. М.: Флинта; Наука, 2009. 96 с.
  25. О рекламе: Федеральный закон принят ГД ФС РФ 22.02.2006 № 38-ФЗ (действующая редакция от 30.01.2014) [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/popular/advert (дата обращения: 11.02.2014).
  26. Цвик В. Л. Реклама как вид журналистики: учеб. пособие. М., Институт современного искусства, 2001. 135 с.
  27. Щепилова Г. Г. Реклама в СМИ: принципы классификации // Медиаскоп. 2010. Вып. 4. С. 21-21.
  28. Экономика и право: словарь-справочник [Электронный ресурс] / сост. Л. П. Кураков, В. Л. Кураков, А. Л. Кураков. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_economic_law/13436/РЕКОМЕНДАЦИЯ (дата обращения: 03.03.2014).
  29. Cosmopolitan [Электронный ресурс]. URL: http://www.cosmo.ru/magazine/archive/ (дата обращения 10.10.2013).
  30. National Geographic [Электронный ресурс]. URL: http://www.nat-geo.ru/archive/2013/type/1/ (дата обращения: 05.11.2013).
  31. National Geographic Traveler [Электронный ресурс]. URL: http://www.nat-geo.ru/archive/type/2/ (дата обращения: 05.11.2013).

Author information

Lidiya Kamilovna Lobodenko

National Research South Ural State University

About this article

Publication history

  • Published: April 7, 2014.

Keywords

  • журналистика
  • рекламная журналистика
  • медиатекст
  • жанр
  • аналитические жанры
  • интернет-СМИ
  • journalism
  • advertising journalism
  • media-text
  • genre
  • analytical genres
  • Internet-media

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)