• Original research article
  • April 7, 2014
  • Open access

FORMS OF INTERACTION IN THE TRIANGLE “AUTHOR - CHARACTER - READER”

Abstract

The article considers the forms of interaction in the triangle “author - character - reader”. The majority of researchers mention the dominating role of the author as an organizing basis of the text, which is by no means accidental, because it is just the author who sets the basis theme and idea of a piece of literature, takes responsibility for the choice of linguistic means. At the same time, any text addresses readers and interpreters. Therefore, it involves the interaction between the author and a reader. Characters also play an important role in the structuring of a piece of literature. Their interaction with the author, on the one side, and the reader, on the other side, represents itself as a favourable research area.

References

  1. Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Художественная литература, 1986. 543 с.
  2. Бойко Г. И. Категория лица в личностно-ориентированном дискурсе (на материале немецкого языка) // Иностранные языки в высшей школе. 2011. № 3. С. 5-11.
  3. Бойко Г. И. Категория лица как репрезентант системы ценностных ориентаций // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2008. № 2. С. 212-219.
  4. Бойко Г. И. Релевантность категории лица как репрезентанта внутреннего мира личности // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2009. № 560. С. 43-53.
  5. Болотнова Н. С. Филологический анализ текста: учеб. пособие. Изд-е 4-е. М.: Флинта; Наука, 2009. 520 с.
  6. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003. 250 с.
  7. Виноградов В. В. Проблема автора в художественной литературе // О теории художественной речи. М.: Высшая школа, 1971. С. 106-211.
  8. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 138 с.
  9. Геймбух Е. Ю. Образ автора как категория филологического анализа художественного текста: на материале произведений И. С. Тургенева малых форм: дисс. … к. филол. н. М., 1995. 190 с.
  10. Гусева Г. В. Типологические характеристики вербализованной внутренней речи: автореф. дисс. … к. филол. н. Орел, 2002. 34 с.
  11. Ноздрина Л. А. Интерпретация художественного текста. Поэтика грамматических категорий: учеб. пособие для лингвистических вузов и факультетов. М.: Дрофа, 2009. 252 с.
  12. Одинцов В. В. Стилистика текста / отв. ред. А. И. Горшков. Изд-е 5-е. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. 264 с.
  13. Сергеева Ю. М. Внутренняя речь как особая форма языкового общения (на материале англоязычной художественной литературы): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2009. 35 с.
  14. Тихонова Ю. В. Конвергенция различных форм чужой и авторской речи в англоязычной художественной прозе: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2011. 24 с.
  15. Тураева З. Я. Лингвистика текста. Текст: Структура и семантика: учеб. пособие. Изд-е 2-е, доп. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 144 с.
  16. Хасиева М. А. Роль автора и читателя в творчестве Вирджинии Вульф // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 6. С. 210-212.
  17. Чикаткова Ю. А. Когнитивное пространство образов персонажей сквозь призму их наименований (на материале немецкой литературы) // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2009. Т. 11. № 4-5. С. 1327-1332.

Author information

Oksana Sergeevna Fedotova

Ryazan State University named for S. A. Esenin

About this article

Publication history

  • Published: April 7, 2014.

Keywords

  • автор художественного произведения
  • персонаж
  • читатель
  • формы взаимодействия
  • художественная коммуникация
  • author of a work of literature
  • character
  • reader
  • forms of interaction
  • artistic communication

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)