• Original research article
  • April 18, 2014
  • Open access

A FACE AND A MASK IN M. I. TSVETAEVA’S LYRIC POETRY

Abstract

The paper made an attempt to reveal the meaning and functions of a face and a mask in M. I. Tsvetaeva’s poetical world. The analysis allowed drawing the following conclusions: a mask in M. I. Tsvetaeva’s lyric poetry not always closes the real face, on the contrary, it enables to reveal the genuine, original one. Transforming the lyrical heroine, a mask represents an inseparable liaison with her wishes. A mask in M. Tsvetaeva’s poetry appears on the level of subject and image and performs the suggestive, meditative and nominative functions.

References

  1. Божкова Г. Н. Художественная антитеза как средство создания образа лирического героя // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 3. Ч. 1. С. 45-47.
  2. Исаев С. Г. Литературно-художественные маски: теория и практика. СПб.: Дмитрий Буланин, 2012. 336 с.
  3. Осьмухина О. Ю. Авторская маска в русской прозе 1760-1830-х гг.: автореф. дисс. … д. филол. н. Саранск: Издательство МГПИ, 2009. 53 с.
  4. Фесенко Э. Я. Теория литературы: учебное пособие для вузов. М.: Академический проект; Фонд «Мир», 2008. 780 с.
  5. Цветаева М. И. Стихотворения. Поэмы. Драматические произведения. М.: Художественная литература, 1990. 398 с.
  6. Shabalina N. N., Bozhkova G. N. Function of the Scandal in Literary-Critical Circles // International Congress on Interdisciplinary Behavior and Social Science 2013. Jakarta, Indonesia: CRC Press / Balkema, 2013. P. 461-464.

Author information

Galina Nikolaevna Bozhkova

Elabuga Branch of Kazan State University

Nadezhda Nikolaevna Shabalina

Elabuga Branch of Kazan State University

About this article

Publication history

  • Published: April 18, 2014.

Keywords

  • маска
  • лицо автора
  • лирика М. И. Цветаевой
  • театральность
  • карнавализация
  • отстранение
  • двойничество
  • функции литературной маски
  • медитативная, суггестивная, номинативная функции масок
  • mask
  • face of the author
  • M. I. Tsvetaeva’s lyric poetry
  • theatricality
  • carnivalization
  • removal
  • duality
  • functions of a literary mask
  • meditative, suggestive and nominative functions of the masks

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)