• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

MODERN ELEMENTARY SCHOOL PUPILS' PREFERENCES IN READING

Abstract

The article deals with the development of elementary school pupils' culture of reading a literary text as an important condition in achieving the main goal of education - self-development of a personality and formation of basic universal and national values. The author analyzes the results of research of modern elementary school pupils' preferences in reading.

References

  1. Воюшина М. П., Кислинская С. А., Лебедева Е. А. и др. Методика обучения литературе в начальной школе: учебник. М.: Академия, 2010. 288 с.
  2. Дацко Д. А. Способы реализации стратегии оказания эстетического воздействия на читателя // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 11. Ч. 2. С. 81-58.
  3. Кожурина Л. Современное детство: кризис системы ценностей [Электронный ресурс] // Первое сентября. 2013. № 20. URL: http://ps.1september.ru/view_article.php?ID=201302001 (дата обращения: 31.03.2014).
  4. Лотман Ю. М. Семиотика культуры и понятие текста // Русская словесность. От теории словесности к структуре текста: антология / под ред. В. П. Нерознака. М.: Наука, 1997. С. 202-212.
  5. Романенко Е. В. Семиотическое пространство массовой литературы: теоретический аспект // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 3. Ч. 2. С. 162-167.
  6. Художественный текст [Электронный ресурс] // Финам. Словари. URL: http://www.finam.ru/dictionary/ (дата обращения: 31.03.2014).

Author information

Elena Vladimirovna Belina

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • художественный текст
  • духовно-нравственное развитие
  • современный читатель
  • читательские предпочтения
  • культура чтения
  • формирование круга чтения младшего школьника
  • literary text
  • spiritual-moral development
  • contemporary reader
  • preferences in reading
  • culture of reading
  • formation of elementary school pupil's range of reading

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)