• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

USING AUTHENTIC VIDEO FILMS FOR DEVELOPING SKILLS OF FOREIGN MONOLOGUE SPEECH

Abstract

In the article the author suggests the technique of step-by-step development of foreign monologue speech skills of non-linguistic students, shows the ways of development of various types of monologue speech (description, narration, report, argument) with the use of popular science video films and reveals methodological potential of freeze-frames and episodes as the significant components of the developed technique and effective means of teaching oral foreign speech to the students.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2010. 448 с.
  2. Барменкова О. И. Использование видеоматериалов для формирования коммуникативной компетенции учащихся на уроках английского языка // Эксперимент и инновации в школе. 2011. № 5. С. 75-79.
  3. Лингводидактические аспекты обучения профессиональному общению // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Педагогические науки». М.: ИПК МГЛУ Рема, 2009. Вып. 564. 298 с.
  4. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.
  5. Программно-методическое обеспечение системы разноуровневой подготовки по иностранным языкам в вузах неязыковых специальностей // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Лингводидактика». М.: ИПК МГЛУ Рема, 2006. Вып. 526. С. 11-13.
  6. Савицкая Н. С., Даниленко Р. М. Использование аутентичных видеоматериалов при формировании навыков говорения на занятиях по иностранному языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 2 (9). C. 152-153.
  7. Узнадзе Д. Н. Психология установки. СПб.: Питер, 2001. 414 с.
  8. Федеральный компонент государственного стандарта общего образования. Часть I. Начальное общее образование. Основное общее образование / Министерство образования Российской Федерации. М., 2004. 221 с.
  9. Altman R. The Video Connection / Integrating Video Into Language Teaching. Boston Houghton Mifflin Company, 1989. 184 p.
  10. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge University Press, Council of Europe, 2004. 260 p.
  11. Sherman J. Using Authentic Video in the Language Classroom: Cambridge Handbook for Language Teachers. Cambridge University Press, 2006. 277 p.
  12. Stempleski S., Tomalin B. Film: resource books for teachers / series editor A. Maley. Oxford University Press, 2010. 161 p.
  13. Webb S. A Corpus Driven Study of the Potential for Vocabulary Learning through Watching Movies // International Journal of Corpus Linguistics. 2010. No. 15 (4). Р. 497-519.
  14. Yang J., Chen C., Jeng M. Integrating Video-Capture Virtual Reality Technology into a Physically Interactive Learning Environment for English Learning // Computers & Education. 2010. No. 55 (1). Р. 1346-1356.

Author information

Sofiya Oskarovna Daminova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • видеофильм
  • монологическая речь
  • умения иноязычной монологической речи
  • стоп-кадр
  • эпизод
  • методические рекомендации
  • магистранты
  • неязыковой вуз
  • video film
  • monologue speech
  • skills of foreign monologue speech
  • freeze-frame
  • episode
  • methodological recommendations
  • candidates for master's degree
  • nonlinguistic higher education establishment

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)