• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

SUBJECTIVE EVALUATION OF LANGUAGE AND LANGUAGE POLICY IN EDUCATION (BY THE MATERIAL OF ASSOCIATION EXPERIMENT)

Abstract

The article considers the relationship between the subjective evaluations of the minority language and language policy in school education. The research object is the Tuvan language in the Usinskaya basin in the south of the Krasnoyarsk territory. By the material of free association experiment the overall subjective evaluation of the Tuvan language viability is revealed, and the reasons of language exclusion from the curriculum are analyzed.

References

  1. Вахтин Н. Б., Головко Е. В. Социолингвистика и социология языка. СПб.: ИЦ «Гуманитарная академия»; Изд-во Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2004. 336 с.
  2. Виноградов В. А., Коваль А. И., Порхомовский В. Я. Социолингвистическая типология. Западная Африка. М.: Наука, 1984. 128 с.
  3. Дацышен В. Г., Ондар Г. А. Саянский узел: Усинско-Урянхайский край и российско-тувинские отношения в 1911-1921 гг. Кызыл: Республиканская типография, 2003. 284 с.
  4. Мечковская Н. Б. Социальная лингвистика. М.: Аспект-Пресс, 2000. 207 с.
  5. Хилханова Э. В. Факторы коллективного выбора языка и этнокультурная идентичность у современных бурят. Улан-Удэ: Издательско-полиграфический комплекс ФГОУ ВПО ВСГАКИ, 2007. 205 с.

Author information

Tamara Nikolaevna Zhuravel'

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • языковая политика
  • субъективная оценка
  • тувинский язык
  • миноритарный язык
  • жизнеспособность языка
  • свободный ассоциативный эксперимент
  • language policy
  • subjective evaluation
  • the Tuvan language
  • minority language
  • language viability
  • free association experiment

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)