• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

MODERN TECHNOLOGIES OF EDUCATION AS A METHOD FOR DEVELOPING THE SECONDARY LINGUISTIC PERSONALITY OF A HIGHER SCHOOL STUDENT

Abstract

The article considers the process of teaching foreign language at higher school in the light of the concept of secondary linguistic personality. The authors analyze the potential of modern technologies of education and profession-oriented disciplines in the foreign language for the development of secondary linguistic personality of a student.

References

  1. Артемов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1969. 279 с.
  2. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. M.: Индрик, 2005. 1308 с.
  3. Дридзе Т. М. Язык и социальная психология. Изд-е 2-е, доп. М.: Высшая школа, 2009. 240 с.
  4. Ермаков С. А., Ермакова Е. В. Философия бизнеса в культуре предпринимательства // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 6 (32). Ч. II. С. 62-64.
  5. Зимняя И. А. Психология слушания и говорения: автореф. дисс.. д. пед. н. М., 1973.
  6. Камаева Т. П., Казаева Н. Н. Формирование профессиональной компетентности будущего предпринимателя в курсе обучения иностранному языку в вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 2 (20). С. 78-81.
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М., 2010. 264 с.
  8. Леонтьев А. А. Теория речевой деятельности и проблемы обучения русскому языку // Русский язык за рубежом. 1967. № 2.
  9. Райхштейн А. Д. Национально-культурный аспект коммуникативных единиц языка // Коммуникативные единицы языка: тезисы докладов / Всесоюзная научная конференция. М.: Наука, 1985. 228 с.
  10. Рубинштейн С. Л. Основы психологии. СПб.: Питер, 2000. 720 с.
  11. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). М.: Высшая школа, 1989. 237 с.

Author information

Nataliya Nikolaevna Kazaeva

Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

Tat'yana Pavlovna Kamaeva

Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • вторичная языковая личность
  • языковое взаимодействие
  • технологии обучения
  • обучение в сотрудничестве
  • текстовая деятельность
  • модель порождения текста
  • профессионально ориентированные дисциплины
  • secondary linguistic personality
  • language interaction
  • technologies of education
  • education in cooperation
  • text activity
  • model of text generation
  • profession-oriented disciplines

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)