• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

“POETICAL ESCAPE”: POET AND REALITY IN THE LYRICS BY A. S. PUSHKIN

Abstract

The article makes an attempt to observe the interaction of Pushkin’s lyrical subject-poet with the objective reality. The author reveals two possible methods for such interaction, but each of them supposes the possibility of “poetical escape” from the reality. It is either spatial (“horizontal”) movement or transition by imagination into the “Fairyland” of poetry (“vertical” movement). The poet tends to separate himself from the surroundings because his creative work is aimed at the acquisition of freedom in his own creative space.

References

  1. Баевский В. С. Из предыстории пушкинской элегии «Погасло дневное светило..» // Проблемы современного пушкиноведения. Псков: Пск. гос. пед. ин-т, 1994. С. 5-43.
  2. Баженов А. «Схождение во ад» как творческая задача Пушкина (к вопросу о «Гавриилиаде») // Наш современник. 2002. № 1. С. 253-259.
  3. Гаспаров Б. М. Поэтический язык Пушкина как факт истории русского литературного языка. СПб.: Академический проект, 1999. 400 с.
  4. Гиллельсон М. И. Молодой Пушкин и арзамасское братство. Л.: Наука, 1974. 226 с.
  5. Голосовкер Я. Э. Логика мифа. М.: Наука, 1987.
  6. Гринлиф М. Пушкин и романтическая мода. СПб.: Академический проект, 2006. С. 23-104.
  7. Данилевский Р. Ю. Пушкин и Гете: сравнительное исследование. СПб.: Наука, 1999. 288 с.
  8. Данте А. Божественная комедия. М.: Правда, 1982. 450 с.
  9. Кайуа Р. Игры и люди; Статьи по социологии культуры. М.: ОГИ, 2007. С. 43-49.
  10. Квашина Л. П. Элегия Пушкина «Погасло дневное светило..» и жанровая традиция // Литературоведческий сборник. Донецк: ДонНУ, 2000. Вып. 4. С. 92-96.
  11. Листов В. С. Островное пророчество // Новое о Пушкине. История, литература, зодчество и другие искусства в творчестве поэта. М.: Стройиздат, 2000. 448 с.
  12. Люсый А. П. Пушкин. Таврида. Киммерия. М.: Языки русской культуры, 2000. 248 с.
  13. Проскурин О. Поэзия Пушкина, или Подвижный палимпсест. М.: Новое литературное обозрение, 1999. 462 с.
  14. Пушкин А. С. Полное собрание сочинений: в 19-ти т. М.: Воскресенье, 1994-1997.
  15. Сандлер С. Далекие радости: А. Пушкин и творчество изгнания. СПб.: Академический проект, 1999. С. 20-71.
  16. Сулемина О. В. В поисках самого себя: поэт в лирике А. С. Пушкина 1814-1824 гг. // Вестник Тамбовского государственного университета. Сер.: Гуманитарные науки. Тамбов, 2011. Вып. 2 (94). С. 175-179.
  17. Фаустов А. А. Авторское поведение Пушкина: очерки. Воронеж: ВГУ, 2000. 321 с.
  18. Цирулев А. Ф. Художественная специфика пушкинского автобиографизма // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 9 (27) Ч. 1. С. 177-179.
  19. Цявловская Т. Г. «Влюбленный бес» (Неосуществленный замысел Пушкина) // Пушкин А. С. Полное собрание сочинений: в 19-ти т. М.: Воскресенье, 1994. Т. 18. С. 601-635.
  20. Черашняя Д. И. Тайная свобода поэта: Пушкин. Мандельштам. Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2006. 308 с.

Author information

Oksana Vladimirovna Sulemina

Voronezh State University of Architecture and Civil Engineering

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • лирический субъект
  • поэт
  • пророк
  • воображение
  • художественная реальность
  • «южная» лирика
  • lyrical subject
  • poet
  • prophet
  • imagination
  • artistic reality
  • “southern” lyrics

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)