• Original research article
  • April 28, 2014
  • Open access

THE SPECIFICITY OF TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED READING WITH THE USE OF COMPUTER TECHNOLOGIES TO PHILOLOGICAL DEPARTMENT STUDENTS

Abstract

The authors reveal the principles of professionally oriented reading of Tatar language texts. Special attention is paid to professionally oriented informative reading of a text where a training unit is a special text in the Tatar language which is characterized by cohesion, coherence, integrity, consistency, succession, completeness, information richness and information value. The main sources of getting professionally oriented informative texts are determined.

References

  1. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Рус. яз., 1983. 269 с.
  2. Обдалова О. А. Особенности новой педагогической среды при обучении языкам // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 207-212.
  3. Серова Т. С. Тематически направленное референтное чтение в образовательной, научной и профессиональной деятельности // Педагогическое образование в России. № 6. 2013. С. 161-165.
  4. Хуснутдинов Д. Х. Фразеологические единицы концепта «җир» в татарской языковой картине мира // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3-1 (21). С. 200-202.

Author information

Damir Khaidarovich Khusnutdinov

Kazan (Volga Region) Federal University

Gul'naz Fanisovna Giniyatullina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 28, 2014.

Keywords

  • профессионально-ориентированное чтение
  • вербальное письменное общение
  • подчинённость чтения профессиональной деятельности
  • диалогическая природа профессионально-ориентированного чтения
  • информативность чтения
  • professionally oriented reading
  • verbal written communication
  • subordination of reading to professional activity
  • dialogic nature of professionally oriented reading
  • information value of reading

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)