• Original research article
  • May 7, 2014
  • Open access

THE COMMUNICATIVE AND PRAGMATIC MEANS OF SELF-REPRESENTATION REALIZATION IN THE DYNAMIC ASPECT (BY THE MATERIAL OF JOB VACANCY ADVERTISEMENTS)

Abstract

The article is devoted to the study of self-representation strategy in British job vacancy advertisements in the diachronic aspect (the end of the XIX century - the beginning of the XXI century). The goal of the work is to reveal the tactics diachronic changes which realize the self-representation strategy in the job vacancy advertisements. On the basis of the research the author singles out the main tactics, describes their characteristics, analyzes the changes in the pragmatic-communicative nature of self-representation, draws a conclusion about the reasons of changes.

References

  1. Глеб М. В. Британская имперская идея во второй половине XIX века: основные направления и динамика развития [Электронный ресурс] // Белорусский журнал международного права и международных отношений. 2003. № 2. URL: http://evolutio.info/content/view/630/54 (дата обращения: 20.03.2014).
  2. Дубских А. И. Средства реализации коммуникативной стратегии саморепрезентации личности в массово-информационном дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. Филология. Искусствоведение. Вып. 35. № 30 (171). С. 50-54.
  3. Карасик В. И. Языковая кристаллизация смысла. Волгоград: Парадигма, 2010. 422 с.
  4. Кочетова Л. А. Английский рекламный дискурс в динамическом аспекте. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2013. 404 с.
  5. Кочетова Л. А. Динамика стратегии саморепрезентации в рекламном дискурсе [Электронный ресурс] // Современные исследования социальных проблем: электронный научный журнал. Красноярск: Научно-инновационный центр, 2012. № 5 (13). URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/3/kochetova.pdf (дата обращения: 16.03.2014).
  6. Медведева И. А. Вербальная самопрезентация: языковые средства и дискурсивные особенности создания положительного образа человека: автореф. дисc. … к. филол. н. Челябинск, 2014. 24 с.
  7. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008. 416 с.
  8. The Times. 1896. January 3 - December 28.
  9. The Times. 1917. January 1 - December 31.
  10. The Times. 1937. January 1 - December 24.
  11. The Times. 1937. July 16.
  12. The Times. 1956. January 2 - December 31.
  13. The Times. 1956. January 25.
  14. The Times. 1956. February 2.
  15. The Times. 1956. March 6.
  16. The Times. 1956. November 7.
  17. The Times. 1956. December 7.
  18. The Times. 1980. January 1 - December 31.
  19. The Times. 1980. June 12.
  20. The Times. 1980. August 1.
  21. The Times. 1980. September 29.
  22. The Times. 1996. January 3 - December 31.
  23. The Times. 2006. January 4 - December 29.
  24. The Times. 2006. January 19.

Author information

Ol'ga Ivanovna Ivanova

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Published: May 7, 2014.

Keywords

  • деловой дискурс
  • рекламный дискурс
  • коммуникативная стратегия
  • коммуникативная тактика
  • самопрезентация
  • адресант
  • объявление о приёме на работу
  • диахрония
  • business discourse
  • advertising discourse
  • communicative strategy
  • communicative tactics
  • self-representation
  • addresser
  • job vacancy advertisement
  • diachrony

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)