• Original research article
  • May 7, 2014
  • Open access

THE IMPORTANCE OF COGNITIVE STRATEGIES IN TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED FOREIGN LANGUAGE READING TO STUDENTS OF TECHNICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENTS

Abstract

In the article the importance of cognitive strategies which have a special place in teaching professionally oriented foreign language reading in a technical higher education establishment is revealed. Special attention is paid to the consideration of the notions "strategies of comprehension", "strategies of reading" and "cognitive strategies" in connection with the teaching professionally oriented foreign language reading to students.

References

  1. Агапитова Т. Г. Обучение иноязычному информативному чтению в условиях формирования профессиональной культуры иноязычного языка (начальный этап обучения немецкому языку как специальности в классическом университете): дисс. … к. пед. н. Пермь, 2000. 259 с.
  2. Кузьменко О. Д., Рогова Г. В. Учебное чтение, его содержание и формы // Иностранные языки в школе. 1970. № 5. С. 22-31.
  3. Ледовских С. Л. Обучение стратегиям понимания научного текста студентов естественнонаучного профиля (английский язык): дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2004. 172 с.
  4. Рубо И. Г. Психолингвистический анализ стратегий чтения научного текста: дисс. … к. психол. н. М., 1988. 192 с.
  5. Сметанникова Н. Н. Стратегиальный подход к обучению чтению. М.: Школьная библиотека, 2005. 186 с.

Author information

Lyubov' Anatol'evna Sobinova

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: May 7, 2014.

Keywords

  • профессионально-ориентированное иноязычное чтение
  • стратегия понимания
  • стратегия чтения
  • когнитивная стратегия
  • аутентичный текст
  • professionally oriented foreign language reading
  • strategy of comprehension
  • strategy of reading
  • cognitive strategy
  • authentic text

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)