VARIABLES OF THE COMMUNICATION PROCESS
Abstract
The article analyzes the variables participating in the process of communication, ways for their interaction. Each communicant has a unique world outlook and situations of communication, therefore, the existence of the two similar interpretations of the reality is hardly possible which may result in inefficient communication. For understanding of the nature of communication the paper analyzes some popular misunderstandings or myths. The author pays special attention to the analysis of the mutual influence of the language and human communication.
References
- Володина М. Н. СМИ как форма «общественного диалога» // Язык современной публицистики: сб. статей / сост. Г. Я. Солганик. М.: Флинта; Наука, 2005. 232 с.
- Гумбольдт В. О различии строения человеческих языков и его влиянии на духовное развитие человечества // Избранные труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1984. С. 51-162.
- Гумбольдт В. Язык и философия культуры. М., 1985. 448 с.
- Жинкин Н. И. Язык. Речь. Творчество. М.: Лабиринт, 1998. 390 с.
- Лайонз Дж. Введение в теоретическую лингвистику / под ред. В. А. Звегинцева. М.: Прогресс, 1978. 543 с.
- Лейхифф Дж. М., Пенроуз Дж. М. Бизнес-коммуникации. СПб.: Питер, 2001. 688 с.
- Чернышова Т. В. Особенности коммуникативного взаимодействия автора и адресата через текст в сфере газетной публицистики // Филологические науки. 2003. № 4. С. 94-103.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 9, 2014.
Keywords
- коммуникационный процесс
- коммуникант
- эффективность коммуникации
- информационный обмен
- мифы коммуникации
- communication process
- communicant
- efficiency of communication
- information exchange
- myths of communication
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC