• Original research article
  • June 9, 2014
  • Open access

METAPHOR FUNCTIONING IN GERMAN CHILD'S SPEECH

Abstract

The article reveals the issue of how a metaphor functions in child's speech and how this correlates with age. The author has for an object to show in the article how the metaphor functioning changes depending on the age of a child. The research is based on the material of German child's speech. The corpus of examples contains the metaphorical utterances of children from 5,5 to 12 years old which have been received as a result of the analysis of German sites, German children's literature and the transcription of child's texts.

References

  1. Амзаракова И. П. Метафора в детской речи: языковая игра или способ познания мира // Вестник ХГУ им. Н. Ф. Катанова. Серия 5. Романо-германская филология и дидактика / отв. ред. Н. Н. Пелёвина. Абакан: Изд-во ХГУ им. Н. Ф. Катанова, 1998. Вып. 5. С. 27-30.
  2. Амзаракова И. П. Ребёнок: язык, текст, коммуникация. Абакан: Издательство ФГБОУ ВПО «Хакасский государственный университет им. Н. Ф. Катанова», 2012. 332 с.
  3. Бюлер К. Теория языка: репрезентативная функция языка. М.: Прогресс, 1993. 501 с.
  4. Ваганова А. К. Номинация в детской речи: автореф. дисс. … к. филол. н. Таганрог, 1997. 29 с.
  5. Елисеева М. Б. Игровые переименования в речи детей раннего возраста // Логопед в детском саду, 2007. № 2 (17). С. 5-11.
  6. Сюксяева С. А. Непреднамеренная метафора в детской речи // Иностранные языки и межкультурная коммуникация: роль и место в современном образовании: мат-лы междунар. науч.-практ. конф. (Абакан, 17-18 ноября 2011 г.) / отв. ред. И. П. Амзаракова. Абакан: Изд-во ФГБОУ ВПО «Хакасский государственный университет им. Н. Ф. Катанова», 2011. С. 266-271.
  7. Харченко В. К. Переносные значения слова: развитие, функции, место в системе языка: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1990. 39 с.
  8. Харченко В. К. Переносные значения слова. Изд-е 2-е. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 200 с.
  9. Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Лингвистика детской речи. М.: Владос, 2000. 240 с.
  10. Чуковский К. И. От двух до пяти. М.: КДУ, 2005. 400 с.
  11. Шабалина О. В. Структура и функционирование метафоры в детской речи: автореф. дисс. … к. филол. н. Пермь, 2007. 24 с.
  12. Шахнарович А. М. Психолингвистический анализ семантики и грамматики: на материале онтогенеза речи. М.: Наука, 1990. 168 с.
  13. Augst G. Zur Ontogenese des Metaphernerwerbs - eine Pilotstudie // Spracherwerb von 6 bis 16: linguist., psychol., soziolog / Grundlagen. (Hrsg.) - 1. Aufl. Düsseldorf: Päd. Verl. Schwamm, 1978. S. 220-232.
  14. Fehse B. Empirische Untersuchungen zum Metaphernerwerb: 7 Beispiele 1974-1998. Redaktion LINSE (Linguistik-Server Essen); Universität GH Essen, Fachbereich 3, FuB 6. 53 S.
  15. Fünfstück K. Wie Kinder Metaphern verstehen und bilden. Untersuchungen am Beispiel von Kinderrätseln, bildhaften Ausdrücken und Bildern // Das Wort. Germanistisches Jahresbuch 2000/2001. M.: DAAD. S. 29-48.
  16. http://www.kindermund.de/ (дата обращения: 01.06.2014).
  17. Jakobson R. Der grammatische Aufbau der Kindersprache: Rheinisch-Westfälische Akademie der Wissenschaftenn // Geisteswis. Vorträge. G. 218. Westdeutscher Verlag: Opladen, 1977.
  18. Oksaar E. Spracherwerb im Vorschulalter. Einführung in die Pädolinguistik. Stuttgart - Berlin - Köln - Mainz: Kohlhammer, 1977. 237 S.

Author information

Svetlana Alekseevna Syuksyaeva

Katanov Khakass State University

About this article

Publication history

  • Published: June 9, 2014.

Keywords

  • метафора
  • детская речь
  • сверхгенерализация
  • переосмысления
  • переименования
  • номинация
  • метафорическая компетенция
  • преднамеренная метафора
  • непреднамеренная метафора
  • metaphor
  • child's speech
  • super-generalization
  • reconsideration
  • renamings
  • nomination
  • metaphorical competence
  • intentional metaphor
  • unintentional metaphor

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)