• Original research article
  • June 9, 2014
  • Open access

THE MODEL OF CREATIVE LINGUO-SOCIOCULTURAL ENVIRONMENT IN TRANSLATION TEACHING: ESSENCE, STATUS, COMPONENTS

Abstract

In the article the philosophical-methodological grounds of the environmental approach towards translation teaching of students are presented, the logic of the designing of creative linguo-sociocultural environment which should substitute for natural environment in conditions of its absence in the educational process is stated. The essence, status, components and objects of the modelled environment are identified.

References

  1. Касевич В. Б. Семантика, синтаксис, морфология. М.: Наука, 1988. 309 с.
  2. Кассирер Э. Опыт о человеке // Человек. 1990. № 3. С. 96-105.
  3. Спичко Н. А. Образовательная среда в обучении иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 44-48.
  4. Тазина К. А. Формирование готовности к письменному переводу // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. Вып. 4 (119). С. 79-83.
  5. Халеева И. И. Нарративный текст как форма национального социокультурного сознания (в подготовке переводчиков и преподавателей иностранного языка) // Актуальные проблемы преподавания перевода и иностранных языков в лингвистическом вузе: сб. науч. тр. М.: Моск. гос. лингвист. ун-т, 1996. Вып. 423. С. 72-83.
  6. Хуторской А. В. Современная дидактика: учебник. СПб.: Питер, 2001. 538 с.

Author information

Klarisa Aleksandrovna Tazina

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: June 9, 2014.

Keywords

  • принцип формирования личности в среде и через среду
  • лингвосоциокультурная среда
  • лингвосоциокультурный подход
  • средовый подход
  • социальное сознание
  • символические формы культуры
  • обучение переводу
  • principle of personality formation in environment and through environment
  • linguo-sociocultural environment
  • linguo-sociocultural approach
  • environmental approach
  • social consciousness
  • symbolic forms of culture
  • translation teaching

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)