ON THE ROLE OF CONSTRUCTIVIST THEORY OF KNOWLEDGE IN MODERN LINGUODIDACTICS
Abstract
The requirements of competence approach to the process of education dictate the necessity to reconsider the roles of a teacher and a student in the joint process of education. This makes the conduct of the analysis and comparison of certain propositions of psychological theories which are the basis of the process of knowledge acquisition topical. The role of constructivist theory in the context of new educational culture is considered.
References
- Брунер Дж. Психология познания. М.: Прогресс, 1977. 413 c.
- Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл, 2006. 1136 c.
- Леонтьев А. А. Основы психолингвистики: учебник. М.: Смысл, 2005. 288 c.
- Луриа А. Р. Основные проблемы нейролингвистики. М.: Изд-во Московского ун-та, 1975. 250 c.
- Матурана У., Варела Ф. Древо познания. М.: Прогресс-Традиция, 2001. 223 c.
- Миллер Дж. А. Когнитивная революция с исторической точки зрения // Вопросы психологии. 2005. № 6. C. 104-109.
- Hallet W. Didaktische Kompetenzen. Stuttgart: Klett, 2006. 184 S.
- Meyer-Drawe K. Diskurse des Lernens. München: Wilhelm Fink, 2008. 253 S.
- Mietzel G. Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe Verlag für Psychologie, 2003. 495 S.
- Müller K. Konstruktivistische Lerntheorie und Fremdsprachendidaktik // Deutsch als Fremdsprache. 1997. Bd. 23. S. 77-113.
- Roth G. Das Gehirn und seine Wirklichkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1994. 345 S.
- Schmidt S. J. Der Diskurs des radikalen Konstruktivismus. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1987. 475 S.
- Winkel S., Petermann F., Petermann U. Lernpsychologie. Stuttgart: Schöning, 2006. 314 S.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 25, 2014.
Keywords
- теории познания
- конструктивизм
- культура обучения
- лингводидактика
- theories of knowledge
- constructivism
- culture of education
- linguodidactics
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC