PRINCIPLES AND CRITERIA OF SELECTION OF COMICS FOR CROSS-CULTURAL EDUCATION
Abstract
In the article the principles of selection of comics for cross-cultural education are identified. The principle of academic-methodological appropriateness and the principle of didactic culture congruity are assumed as basis of singling out criteria of selection of comics. The author suggests and characterizes the following criteria: taking into account of addressee, value of a comic book in cultural studies, presence of background country-specific meanings in it (well-known in the environment of native speakers), availability of a plot, situational and thematic relevance.
References
- Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.
- Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990. 247 с.
- Лапидус Б. А. Проблемы содержания обучения языку в языковом вузе. М.: Высшая школа, 1986. 144 с.
- Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.
- Полушина Л. Н. Текстотека учебника как основа формирования социокультурной компетенции: дисс. … к. пед. н. М., 1995. 136 с.
- Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17-23.
- Goscinny R., Uderzo А. Astérix chez les Helvêtes. Paris: Hachette, 1998. 48 p.
- Goscinny R., Uderzo А. Le tour de Gaule d’Astérix. Paris: Hachette, 1997. 48 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: June 25, 2014.
Keywords
- отбор комиксов
- принципы отбора
- критерии отбора
- межкультурное обучение
- обучение иностранному языку
- selection of comics
- principles of selection
- criteria of selection
- cross-cultural education
- foreign language teaching
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC