• Original research article
  • September 1, 2014
  • Open access

ON THE ROLE OF KEY COMPETENCES IN THE TRAINING OF BACHELORS - FUTURE TUTORS AND TEACHERS OF FOREIGN LANGUAGES IN THE MULTINATIONAL RUSSIA

Abstract

The article touches on the problems related to the identification and formation of key competences of the bachelors - future tutors and teachers of foreign languages. The paper presents different viewpoints on their structure, introduces key competences testifying the development considering the ethnocultural specifics of a many-sided personality of a teacher prepared for teaching a foreign language as a means for cross-cultural communication in the context of dialogue of cultures.

References

  1. Бим И. Л. Языковой плюрализм - веление времени // Преподаватель. 2001. № 1. С. 7-8.
  2. Воронина Г. И. Методика обучения чтению аутентичных текстов молодежных средств массовой информации учащихся на завершающей ступени общего среднего образования с углубленным изучением иностранного языка: дисс. … к. пед. н. М., 1994. 146 с.
  3. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 336 с.
  4. Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата современного образования [Электронный ресурс] // Эйдос: Интернет-журнал. 2006. 5 мая. URL: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm (дата обращения: 20.06.2014).
  5. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: Ступени; Инфра-М, 2002. 448 с.
  6. Пассов Е. И. Коммуникативное иноязычное образование: готовим к диалогу культур. М.: Лексис, 2003. 184 с.
  7. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991. 223 с.
  8. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 237 с.
  9. Тамбовкина Т. Ю. О некоторых принципах построения интегрированного курса «Иностранный язык и регионоведение» // Иностранные языки в школе. 1996. № 5. С. 2-5.
  10. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб. пособие. М.: Слово, 2000. 624 с.
  11. Хуторской А. В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций [Электронный ресурс] // Эйдос: Интернет-журнал. 2005. 12 дек. URL: http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm (дата обращения: 20.06.2014).

Author information

Aksana Bunkhoevna GATSAEVA

Chechen State University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2014.

Keywords

  • ключевые компетенции
  • подготовка бакалавров
  • учителя и преподаватели иностранных языков
  • общекультурные компетенции
  • общепрофессиональные компетенции
  • этнокультурный компонент
  • краеведческий компонент
  • key competences
  • bachelors’ training
  • tutors and teachers of foreign languages
  • general cultural competences
  • general professional competences
  • ethnocultural component
  • local history component

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)