• Original research article
  • September 1, 2014
  • Open access

SPECIFICS OF DIFFERENTIATED FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATIONAL AND RESEARCH COMPETENCE WITH THE MAGISTRANDS OF HIGHER TECHNICAL SCHOOLS

Abstract

The article is devoted to the specifics of differentiated formation of foreign language educational and research competence with the magistrands of higher technical schools. The author presents a detailed analysis of the adopted in the science cognitive and style characteristics, distinguishing those which should be considered under development of methods for differentiated formation of foreign language educational and research competence. The special attention is paid to the interaction of cognitive styles field dependence / field independence and rigidity / flexibility of cognitive control.

References

  1. Галажинский Э. В. Ригидность как общесистемное свойство человека и самореализация личности [Электронный ресурс] // Флогистон. URL: http://flogiston.ru/articles/general/galazhinsky (дата обращения: 12.03.2014).
  2. Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию учения. М.: Педагогика, 1987. 173 с.
  3. Краткий психологический словарь. М.: Политиздат, 1985. 431 с.
  4. Лобанов А. П. Психология интеллекта и когнитивных стилей. Минск: Агенство Владимира Гревцова, 2008. 296 с.
  5. Максименко С. Д., Пасiчник I. Д. Роль когнiтивно-стильових особистостi навчальноi дiяльностi // Науковi записки. Серiя «Психологiя i педагогiка»: Тематичний випуск «Актуальнi проблеми когнiтивноi психологii». Острог: Видавництво Нацiонального унiверситету «Острозька академiя», 2010. Вип. 14. С. 3-10.
  6. Прохорова М. В. Iндивидуальный стиль дiяльностi з домiнуванням когнiтивних компонентiв: автореф. дисс. … к. психол. н. / Киiвський унiверситет iменi Тараса Шевченка. Киев, 1995. 22 с.
  7. Робер А., Тильман Ф. Психология индивида и группы. М.: Прогресс, 1988. 168 с.
  8. Филатова Е. С. Искусство понимать себя и окружающих. СПб.: Дельта, 1999. 367 с.
  9. Холодная М. А. Когнитивные стили как проявление своеобразия индивидуального интеллекта. Киев: Государственный университет им. Т. Шевченко, 1990. 73 с.
  10. Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. Изд-е 2-е. СПб.: Питер, 2004. 384 с.
  11. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Изд-е 2-е, перераб. и доп. СПб.: Питер, 2002. 272 с.
  12. Шарп Д. Типы личности. Юнговская типологическая модель. СПб.: Б.С.К., 1996. 214 с.
  13. Witkin H. A., Oltman Ph. K., Raskin E., Karp S. A. A Manual for the Embedded Figure Tests, Consulting Psychol. Palo Alto, CA: Press, Inc., 1971. P. 3-14.

Author information

Natal'ya Nikolaevna KRASHENINNIKOVA

Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2014.

Keywords

  • магистранты технических вузов
  • иноязычная учебно-исследовательская компетенция
  • индивидуально-типологические характеристики
  • дифференцированное обучение
  • когнитивные стили
  • стилевые характеристики
  • magistrands of higher technical schools
  • foreign language educational and research competence
  • individual and typological characteristics
  • differentiated teaching
  • cognitive styles
  • style characteristics

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)