• Original research article
  • September 20, 2014
  • Open access

PROCESSES OF STYLE CREATION IN LITERARY DISCOURSE OF LATE MIDDLE AGES AND EARLY RENAISSANCE

Abstract

The article undertakes the attempt to study the processes of style creation during the period of the Late Middle Ages and the Renaissance within the framework of discursive paradigm. The discursive nature of style and text phenomena conditions the reference to the macro- and micro-levels of a text. The research is carried out relying on the interpretation of this phenomenon as the unity of all the components of culture. The specificity of medieval literary works style is considered, taking into account the features of social-cultural, linguistic and ethnic situations.

References

  1. Барт Р. Лингвистика текста // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1978. Вып. VIII. Лингвистика текста. С. 442-450.
  2. Волкова П. Д. Мост через бездну. М.: Зебра Е, 2009. 256 с.
  3. Гончарова Е. А. Текст - дискурс - стиль как когнитивное, коммуникативное и интерпретационное триединство // Текст - дискурс - стиль в современной этнокультуре Германии. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2012. С. 10-34.
  4. Гронская О. Н. Нарративный фантастический дискурс в немецкой этнокультуре: монография. СПб.: СПбГИЭУ, 2012. 424 с.
  5. Крайнева И. Б. Эстетика живописи кватроченто и античная идея о родстве живописи и поэзии // Культура эпохи Возрождения. Л.: Наука, 1986. С. 80-89.
  6. Лясковская О. А. Французская готика. Архитектура. Скульптура. Витражи. М.: Искусство, 1973. 173 с.
  7. Миловидов В. А. От семиотики текста к дискурсу: пособие по спецкурсу. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2000. 98 с.
  8. Можейко М. А. Становление теории нелинейных динамик в современной культуре: сравнительный анализ синергетической и постмодернистских парадигм. Смоленск: Изд-во СГУ, 2004. 237 с.
  9. Муратов П. П. Образы Италии. М.: Галарт, 2008. Т. I. / ред., коммент. и послесл. В. Н. Гращенкова. 328 с.
  10. Муратова К. М. Мастера французской готики XII-XIII вв. Проблемы теории и практики художественного творчества. М.: Искусство, 1988. 350 с.
  11. Ненчони Дж. Между грамматикой и стилистикой // Современное итальянское языкознание. М.: Прогресс, 1971. С. 187-223.
  12. Поляков М. Я. Вопросы поэтики и художественной семантики. М.: Советский писатель, 1978. 446 с.
  13. Романова В. Л. Рукописная книга и готическое письмо во Франции в XIII-XIV вв. По материалам рукописных книг Государственной Публичной библиотеки им. М. Е. Салтыкова-Щедрина. М.: Наука, 1975. 239 с.
  14. Фарино Е. Введение в литературоведение: учеб. пособие. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2004. 639 с.
  15. Coupland N. Language, Situation, and Relational Self: Theorizing Dialect Style in Sociolinguistics // Style and Sociolinguistic Variation. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. P. 185- 211.
  16. Fowler R. Literature as Social Discourse. Bloomington: Indiana University Press, 1981. 215 p.
  17. Gray D. Later Poetry: the Courtly Tradition // History of Literature in the English Language. London: Sphere Books, 1970. Vol. I. The Middle Ages. P. 107-159.
  18. Lerchner G. Sprachform von Dichtung. Linguistische Untersuchugen zu Fuktion und Wirkung literarischer Text. 2. Aufl. Berlin - Weimar: Aufbau-Verlag, 1986. 263 S.
  19. Mirazo Balza M. Dependenzielle Beziehungen im Text // Studia Linguistica. Wrocław, 2012. Vol. XXXI. S. 37-59.
  20. Poirion D. Histoire de la litérature médiévale et histoire sociale: Perspectives de recherches // Literatur in der Gesellschaft des Spaetmittelalters. Heidelberg: Winter, 1980. Vol. 1. Begleiterreiche zum GRLMA. S. 13-17.

Author information

Yuliya Pavlovna Vyshenskaya

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: September 20, 2014.

Keywords

  • стиль
  • микроуровень текста
  • макроуровень текста
  • узуальный / широкий дискурс
  • ситуация
  • style
  • micro-level of text
  • macro-level of text
  • usual / broad discourse
  • situation

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)