• Original research article
  • October 14, 2014
  • Open access

PHRASEOLOGICAL VERBALIZATION OF THE CONCEPT GLASS IN ENGLISH LINGUOCULTURE (BY THE MATERIAL OF PHRASEOLOGICAL AND PAROEMIOLOGICAL UNITS)

Abstract

The article analyzes culturally valuable characteristics of the English concept GLASS by the material of phraseological units. Addressing this phenomenon is justified by the topicality of class hierarchy for the British society. The author describes the noematic characteristics of the vocabulary of paroemiological representation of the concept; such description enables to investigate the meanings which are difficult to analyze in the terms of features-semes and to exemplify the specifics of value orientations of a linguocultural community.

References

  1. Богин Г. И. Субстанциальная сторона понимания текста. Тверь: ТвГУ, 1993. 137 с.
  2. Бутенко Е. Ю. Онтологические характеристики феномена CLASS в английской культурной традиции // Научная мысль Кавказа. 2012. № 1. С. 132-139.
  3. Гачев Г. Д. Взгляд из России. Англия, интеллектуальное путешествие. М.: Воскресенье, 2007. 688 с.
  4. Пословицы и поговорки [Электронный ресурс]. URL: http://www.homeenglish.ru/Proverbs2.htm (дата обращения: 15.03.2014).
  5. Фокс К. Наблюдая за англичанами. Скрытые правила поведения / пер. с англ. И. П. Новоселецкой. М.: РИПОЛ классик, 2008. 512 с.
  6. Proverbs and English sayings [Электронный ресурс]. URL: http://www.english-sayings.com/category/english-proverbs (дата обращения: 07.04.2014)

Author information

Elena Yur'evna Butenko

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: October 14, 2014.

Keywords

  • концепт CLASS
  • английская лингвокультура
  • ноэматические характеристики
  • фразеологизация
  • фразеологические и паремиологические единицы
  • социальные группы английского общества
  • concept GLASS
  • English linguoculture
  • noematic characteristics
  • phraseologization
  • phraseological and paroemiological units
  • social groups of an English society

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)