• Original research article
  • October 14, 2014
  • Open access

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FEATURES OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE AT STAGE OF FINISHING ELEMENTARY SCHOOL (BY THE EXAMPLE OF PRODUCTIVE WRITING)

Abstract

The article considers the psychological features of junior school pupils and their influence on the process of teaching a foreign language. The author pays special attention to the problem of teaching to write in foreign language and points out the importance of this written speech skill at the final stage of teaching in junior school. The physiologic-pedagogic characteristic of the pupils of 10-11 years old proves the importance of introducing the elements of productive written activity in the teaching foreign language process to actualize natural cognitive and communicative motifs.

References

  1. Ахутина Т. В., Бабаева Ю. Д., Корнеев А. А., Кричевец А. Н., Воронова М. Н., Егорова О. И. Влияние индивидуально-типологических особенностей высших психических функций младших школьников на формирование навыка письма // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2008. № 2. С. 63-80.
  2. Драч И. И. Фасилитация как функция компетентностно-ориентированного управления профессиональной подготовкой магистрантов педагогики высшей школы // Вестник СКФУ. 2013. № 3. С. 220-228.
  3. Дудина Е. Н. Формирование коммуникативной компетенции при интенсивном обучении младших школьников иностранному языку // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. № 2. С. 80-85.
  4. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  5. Иценко И. А. Педагогические условия интенсификации процесса обучения иностранным языкам в начальной школе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 7. С. 202-210.
  6. Коряковцева Н. Ф. Теоретические основы организации изучения иностранного языка учащимся на базе развития продуктивной учебной деятельности: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2003. 41 с.
  7. Леонтьев А. А. Естественность (личность) иноязычного общения как основополагающий принцип обучения языку // Психолингвистика и межкультурное взаимопонимание: тез. докл. Х Всесоюз. симпозиума по психологии и теории коммуникации. М., 1991. С. 159-164.
  8. Лурия А. Р. Язык и сознание / под ред. Е. Д. Хомской. Ростов н/Д: Феникс, 1998. 416 с.
  9. Матюхина М. В. Особенности мотивации учения младших школьников // Вопросы психологии. 1985. № 1. С. 43-49.
  10. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2012. 462 с.
  11. Немов Р. С. Психология образования. М.: Просвещение; Владос, 1994. 496 с.
  12. Никитенко З. Н. Специфика обучения английскому языку в начальной школе: лекции 5-8. М.: Первое сентября, 2009. 72 с.
  13. Рогова Г. В., Верещагина И. Н., Языкова Н. В. Методика обучения английскому языку. 1-4 классы: пособие. Изд-е 4-е, дораб. М.: Просвещение, 2008. 224 с.
  14. Ромашина С. Я., Майер А. А. Достижения педагогического управления в процессе организации учебной деятельности субъекта // Образование и саморазвитие. 2010. № 18. С. 43-47.
  15. Рубцова А. В. К вопросу о «продуктивной текстовой деятельности» на иностранном языке в свете продуктивного подхода // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2012. № 1. С. 311-314.
  16. Gardner R. C. Social Psychology and Second Language Learning: the Role of Attitudes and Motivation. London: Edward Arnold, 1985. 208 p.
  17. Mihaljevic-Djigunovic J. Attitudes and Motivation in Early Foreign Language Learning // CEPS Journal. 2012. Vol. 2. P. 55-74.

Author information

Aleksei Aleksandrovich Tarasov

Moscow City Teachers’ Training University

About this article

Publication history

  • Published: October 14, 2014.

Keywords

  • начальная школа
  • обучение иностранному языку
  • письмо
  • продуктивность
  • речевые умения
  • elementary school
  • teaching foreign language
  • writing
  • productivity
  • speech skills

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)