• Original research article
  • October 28, 2014
  • Open access

PARALLEL REFERENCES IN TEACHING READING SKILLS IN A FOREIGN LANGUAGE TO NON-LINGUISTIC STUDENTS

Abstract

The article is devoted to the problem of teaching reading professionally oriented authentic texts to non-linguistic students. To simplify perception and semantic processing of a text the authors introduce parallel references securing simultaneous translation of an unfamiliar vocabulary. The paper describes the structure of parallel references, identifies the principles and mechanism for their usage.

References

  1. Китайгородская Г. А. Методические основы интенсивного обучения иностранным языкам: монография. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1986. 175 с.
  2. Клычникова З. И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке: пособие для учителя. М.: Просвещение, 1983. 207 с.
  3. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.
  4. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Урок иностранного языка. Ростов н/Д: Феникс; М.: Глосса-Пресс, 2010. 640 с.
  5. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учеб.-метод. пособие. М.: Высшая школа, 2005. 255 с.
  6. Щерба Л. В. Преподавание языков в школе: Общие вопросы методики. СПб.: Филолог. фак-т СПбГУ; М.: Академия, 2003. 160 с.

Author information

Natal'ya Nikolaevna Arkhangel'skaya

Elets State University named after I. A. Bunin

Galina Afanas'evna Lapshina

Elets State University named after I. A. Bunin

About this article

Publication history

  • Published: October 28, 2014.

Keywords

  • обучение иноязычному чтению
  • аутентичные тексты профессиональной направленности
  • одномоментный перевод лексики
  • параллельные опоры
  • принципы отбора параллельных опор
  • teaching reading in a foreign language
  • professionally oriented authentic texts
  • simultaneous vocabulary translation
  • parallel references
  • principles for the choice of parallel references

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)