• Original research article
  • October 28, 2014
  • Open access

ANGLICISMS IN EUPHEMISTIC FUNCTION IN THE ITALIAN ECONOMIC PRINT MEDIA AS AN INDICATOR OF CULTURAL INTERACTION

Abstract

The article examines the expansion of anglicisms in the modern Italian economic print media and analyzes one of the basic reasons for this process - using this vocabulary in the function of euphemisms. Euphemy as a very flexible linguistic phenomenon can mitigate, veil the negative meaning of a word, as well as observe the norms of tact, political correctness and manipulate the consciousness of a recipient. As far as euphemy is not only cognitive and discursive but also sociocultural phenomenon, the tendency to use Anglicisms in the Italian print media is directly associated with the economic processes taking place in the country, Europe and world on the whole.

References

  1. Бенвенист Э. Эвфемизмы древние и современные // Общая лингвистика. М.: УРСС, 2002. С. 370-376.
  2. Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1984. 400 с.
  3. Кацев A. M. Языковое табу и эвфемия. Л.: ЛГПИ, 1988.
  4. Малюга Е. Н. Роль лексики в отображении национально-культурной специфики в языке деловых переговоров // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2009. № 4. С. 77-79.
  5. Маслова В. А. Лингвокультурология: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2001. 67 с.
  6. Москвин В. П. Эвфемизмы: системные связи, функции и способы образования // Вопросы языкознания. М.: Наука, 2001. № 3. С. 58-69.
  7. Потебня А. А. Мысль и язык. Киев: СИНТО, 1993. 270 с.
  8. http://www.agoramagazine.it/
  9. http://www.articolo21.org/
  10. http://www.centopercentofitness.it/life/consulente-finanziario/
  11. http://www.coldiretti.it/
  12. http://www.corriere.it/
  13. http://www.ilsole24ore.com/

Author information

Svetlana Nikolaevna Orlova

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: October 28, 2014.

Keywords

  • эвфемия
  • эвфемизм
  • экономический дискурс
  • итальянская пресса
  • англицизм
  • межкультурная коммуникация
  • euphemy
  • euphemism
  • economic discourse
  • Italian print media
  • anglicism
  • cross-cultural communication

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)