• Original research article
  • October 28, 2014
  • Open access

VALUE ASPECTS OF THE CONCEPT “EDUCATION” IN GERMAN LINGUISTIC CULTURE

Abstract

The article reveals the axiological component of the concept “education” as an integral element of functioning of any community. The author presents a description of linguistic means and instruments for representing the concept in German linguistic culture by the material of a publicist discourse, provides a comparative analysis of a set of value meanings ascribed to the concept in German linguistic culture.

References

  1. Бабаянц В. В. Ценности как объект лингвокультурологической рефлексии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 6 (24): в 2-х ч. Ч. I. C. 32-35.
  2. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование-2030: аналитический доклад / под ред. В. С. Ефимова. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2012. 184 с.
  3. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс: монография. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  4. Серебренникова Е. Ф., Антипьев Н. П. и др. Лингвистика и аксиология: этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография. М.: ТЕЗАУРУС, 2011. 352 с.
  5. Шопенгауер А. Мысли. СПб.: Азбука, 2013. 192 с.
  6. Hellwig G. Das Buch der Zitate: 15.000 geflügelte Worte von A bis Z. München: Mosaik bei Goldmann, 2003.
  7. DUDEN Stilwörterbuch der deutschen Sprache: Die Verwendung der Wörter im Satz. Mannheim: Dudenverlag, 2009. Band 2. 864 S.
  8. Goethe J. Die Wahlverwandtschaften. Hamburger Ausgabe, 1974. Band 6. 251 S.
  9. Schwanitz D. Bildung, alles was man wissen muss. Frankfurt a/M: Goldman, 2006. 544 S.

Author information

Irina Valer'evna Romanova

Vyatka State University

About this article

Publication history

  • Published: October 28, 2014.

Keywords

  • концепт
  • лингвистическая аксиология
  • ценностные аспекты
  • оценочная значимость концепта
  • concept
  • linguistic axiology
  • value aspects
  • evaluative importance of a concept

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)