THEME OF GAME IN D. KHARMS’S CREATIVE WORKS FOR CHILDREN
Abstract
The article deals with the realization of game themes in the creativity of Daniil Kharms, whose works remain the classic of children’s literature. The paper examines various types of game activity introduced by the most striking representative of the OBERIU (the Union of Real Art) group. The author identifies the addressing of Kharms’s works needed up till now in various age categories of readers. The researcher investigates the multifunctionality of the creativity of the poet, whose works perform esthetic, educational and cognitive functions.
References
- Жаккар Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда / пер. с фр. Ф. А. Перовской. СПб.: Академический проект, 1995. 471 с.
- Маршак С. Сказки, стихи, песенки, азбуки. М.: АСТ, 2011. 480 с.
- Маяковский В. Восемь книжек для детей. М.: Оникс, 2013. 80 с.
- Поэзия ОБЭРИУтов // Литературные манифесты от символизма до наших дней / сост. и предисловие С. Б. Джимбинова. М.: ХХI век-Согласие, 2000. С. 472-484.
- Хармс Д. Большая книга стихов, сказок и весёлых историй. М.: МАХАОН, 2014. 208 с.
- Хармс Д. Плих и Плюх. М.: Росмэн, 1996. 122 с.
- Чуковский К. И. Любимые стихи. М.: АСТ-Пресс, 1998. 252 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 19, 2014.
Keywords
- детская литература
- игровое начало
- игра словом
- поэзия Д. Хармса для детей
- ОБЭРИУ
- чудак
- литература абсурда
- ролевая игра
- children’s literature
- game principle
- play on words
- D. Kharms’s poetry for children
- OBERIU
- eccentric
- literature of absurdity
- role play
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC