• Original research article
  • November 19, 2014
  • Open access

FORMATION OF SKILLS OF THESISING (MAKING THESES) IN THE CONTEXT OF ACTIVITY APPROACH TO THE TEACHING OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN BELARUS

Abstract

In the article the prospectivity of teaching of making theses during the Russian language classes in a Belarusian school from the perspective of the working on generalized understanding of content of texts, their thought-out logical and composition structure, laconic and clear language representation is argued. The innovation aspects in the suggested methods of teaching of making theses are revealed.

References

  1. Васильева А. Н. Основы культуры речи. М.: Русский язык, 1990. 247 с.
  2. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд-е 4-е. М.: КомКнига, 2006. 144 с.
  3. Гецов Г. Г. Работа с книгой: рациональные приемы. Минск: Полымя, 1989. 176 с.
  4. Зиганов М. А. Как повысить культуру, качество и скорость чтения. М.: Интерстиль, 2001. 154 с.
  5. Колбаско И. И. Учащимся о самообразовании. Минск: Народная асвета, 1976. 157 с.
  6. Лазукова Н. Н., Кузин Д. В. Учимся приобретать и осмыслять знания: пособие для учащихся и преподавателей. СПб.: Корона принт, 1999. 92 с.
  7. Наумченко И. Л. Самообучение школьника: учеб.-метод. пособие. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 1994. 63 с.
  8. Пунский В. О. Азбука учебного труда: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1988. 144 с.
  9. Равенский Ю. И. Тезисы и конспект // Развивайте дар слова: факультативный курс «Теория и практика сочинений разных жанров (8-9 кл.)»: пособие для учащихся / сост. Т. А. Ладыженская, Т. С. Зепалова. Изд-е 4-е, испр. М.: Просвещение, 1990. С. 17-23.

Author information

Irina Vladimirovna Tayanovskaya

Belarusian State University

About this article

Publication history

  • Published: November 19, 2014.

Keywords

  • тезисы
  • тезирование
  • вторичные тексты
  • речевая компрессия
  • коммуникативно-деятельностный подход
  • преподавание русского языка в Беларуси
  • theses
  • thesising
  • secondary texts
  • speech compression
  • communicative-activity approach
  • teaching of the Russian language in Belarus

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)