• Original research article
  • November 19, 2014
  • Open access

SOME ASPECTS OF THE RUSSIAN WRITTEN LANGUAGE OF THE CHINESE STUDENTS: ERROR ANALYSIS (BY THE MATERIAL OF WORKS ON THE RUSSIAN LANGUAGE AT GUANGDONG UNIVERSITY OF FOREIGN LANGUAGES AND FOREIGN TRADE, CHINA)

Abstract

In this work the authors consider the problem of the correction of the Russian written language of the Chinese students studying the Russian language outside the language environment. The typical errors are analyzed. The major difficulties in the process of writing skills formation are revealed. The solutions to problems are presented. The necessity to develop students’ written intercultural communicative competence is substantiated. Basing on the conducted research the authors draw the attention of experts to the need of more complete mastering of the graphic-spelling system of the Russian language by students.

References

  1. Балыхина Т. М., Нетесина М. С. Речевое взаимодействие на русском языке как иностранном: к вопросу об особенностях звучащей речи // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования. Языки и специальность». 2007. № 1. С. 5-10.
  2. Виноградов В. В. Русский язык [Электронный ресурс]. М.: Высшая школа, 1986. URL: http://sigieja.narod.ru/ synopsises.htm (дата обращения: 05.09.2014).
  3. Конрад Н. И. О китайском языке // Вопросы языкознания. 1952. № 3. С. 45-78.
  4. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / Российская академия наук; Институт русского языка им. В. В. Виноградова. Изд-е 4-е, дополненное. М.: Азбуковник, 1998. 944 с.
  5. Русская грамматика [Электронный ресурс]. Том I. § 1455. URL: http://www.rusgram.narod.ru/1455-1489.html#1455 (дата обращения: 05.09.2014).
  6. Солнцев М. В. Введение в теорию изолирующих языков. М.: Издательская фирма «Восточная литература» РАН, 1995. 352 с.
  7. 安利红 俄语写作理论与教学,黑龙江大学博士论文,2003年 (Ань Лихун. Теоретические и практические аспекты в обучении русской письменной речи китайских учащихся: докторская диссертация. Харбин: Хэйлунцзянский университет, 2003. 239 с.)
  8. 魏倩 使用俄语标点应注意的几个问题 (Вэй Цянь. Некоторые вопросы правил употребления знаков препинания в русском языке // Русский язык в Китае. 2008. № 6. С. 75-78).
  9. 高欣 对2002年大学俄语四级考试作文中存在问题的思考, 西安外国语学院学报, 2003年9月第3期 (Гао Синь. О проблемах в сочинениях на соответствие знаний «Государственному стандарту по русскому языку как иностранному. 4-й сертификационный уровень. Общее владение. 2002 г.» // Вестник Сианьского университета иностранных языков. 2003. № 3. С. 47-49.
  10. 刘娟 对俄语教学改革的思考,中国俄语教学,2007(2)(Лю Цзюань. О совершенствовании методик преподавания русского языка // Русский язык в Китае. 2007. № 2. С. 18-22).
  11. 高等学校俄语专业教学大纲[S]. 北京:外语教学与研究出版社,2003. (Учебная программа дисциплины. Введение в специальность Русский язык как иностранный для китайских высших учебных заведений. Пекин: Изд-во «Преподавание и исследование иностранных языков», 2003. 323 с.)
  12. 劲松 被字句的偏误和规范,汉语学习,2004(1),26-32 (Цзинь Сунн. Ошибки и нормы в предложениях с иероглифом бэй // Изучение китайского языка. 2004. № 1. С. 26-32).
  13. 翟兵、桂芳 我们是怎样开设写作课的,中国俄语教学,1994 (2) (Чжай Бин, Гуй Фан. Как мы ведём уроки письменной русской речи // Русский язык в Китае. 1994. № 2.
  14. 诸葛平 俄语写作课教学初探,中国俄语教学,1985 (1) (Чжу Гэпин. О преподавании письменной русской речи // Русский язык в Китае. 1985. № 1. С. 1-5).
  15. 乐苓 大学俄语写作教学诌议,外语学刊,1996 (1)(Юе Лиин. К проблеме обучения в вузах письменной русской речи // Исследования иностранных языков. 1996. № 1. С. 68-70).

Author information

Yuipin Chzhan

Guangdong University of Foreign Languages and Foreign Trade (China)

Tat'yana Evgen'evna Lishmanova

Moscow State University of Medicine and Dentistry named after A. I. Evdokimov

About this article

Publication history

  • Published: November 19, 2014.

Keywords

  • обучение русской письменной речи вне языковой среды
  • коррекция письменной речи
  • фонетика
  • морфология, синтаксис
  • пассивные конструкции
  • teaching the Russian written language outside language environment
  • correction of written language
  • phonetics
  • morphology
  • syntax
  • passive constructions

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)