• Original research article
  • January 1, 2015
  • Open access

MEANS OF VERBAL INFLUENCE IN SYSTEM OF TEXTUAL UNITY: INTERACTION AND INTERRELATION

Abstract

The article examines the interaction of the lexical, grammatical and syntactical means of verbal influence. The analysis is made on the basis of the English business-texts of popular science style. The author analyzes such categories of text as argumentativeness and suggestibility. The researcher justifies the conclusions on the dichotomy of these categories in the analyzed type of text, and also on the stylistic diffusion of the investigated sources.

References

  1. Бахтиозина М. Г. Формирование и декодирование образа автора в процессе коммуникации // Вестник МГУ. Сер. 19. Лингвистика и Межкультурная коммуникация. 2011. № 4. С. 57-65.
  2. Брутян Г. А. Аргументация. Ереван: Изд-во АН Арм. ССР, 1984. 105 с.
  3. Перельман Х., Ольбрехт-Тытека Л. Новая риторика: трактат об аргументации // Язык и моделирование социального взаимодействия. Благовещенск, 1998. С. 207-264.
  4. Шелестюк Е. В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования: дисс.. д. филол. н. Челябинск, 2009. 358 с.
  5. Harvard Business Review on Women in Business / S. A. Hewlett et al. Harvard Business Press, 2005. 208 p.
  6. Harvard Business Review's 10 Must Reads on Strategy / M. E. Porter et al. Harvard Business Review, 2011. 288 p.

Author information

Kseniya Vladimirovna Ivanova

M. V. Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2015.

Keywords

  • речевое воздействие
  • аргументативность
  • суггестивность
  • макротекст
  • бизнес-текст
  • verbal influence
  • argumentativeness
  • suggestibility
  • macro-text
  • business-text

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)