FUNCTIONS OF FANTASTIC IMAGES IN THE ARTISTIC SPACE OF THE TRILOGY BY A. V. SUKHOVO-KOBYLIN "SCENES FROM THE PAST"
Abstract
The article is devoted to the problem of functioning of the fantastic images in the dramaturgic trilogy by A. V. Sukhovo-Kobylin "Scenes from the Past". Dramatist’s appeal to the fantasy as a technique allows realizing full artistic potential of grotesque and developing traditional grotesque motives - eschatological, mortification of living, fragmentation of the whole. In addition fantastic images reveal the possibility for transforming the historical and cultural model of grotesque (the tragic into the absurdist).
References
- Гоголь Н. В. Портрет // Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений в XVII томах. М.: Издательство Московской патриархии, 2009. Кн. 2. Т. 3. С. 65-116.
- Манн Ю. В. О гротеске в литературе. М.: Советский писатель, 1966. 166 с.
- Николаев Д. П. Сатира Щедрина и реалистический гротеск. М.: Художественная литература, 1977. 358 с.
- Сухово-Кобылин А. В. Картины прошедшего. М.: Наука, 1989. 360 с.
- Хам Ень Джун. Проблемы поэтики драматургии А. В. Сухово-Кобылина: дисс. … к. филол. н. СПб., 1994. 241 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: February 1, 2015.
Keywords
- гротеск
- художественное мировоззрение
- фантастика
- гиперболизация
- мотив
- образ
- grotesque
- artistic world view
- fantasy
- hyperbolization
- motive
- image
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC