• Original research article
  • February 1, 2015
  • Open access

FUNCTIONS OF FANTASTIC IMAGES IN THE ARTISTIC SPACE OF THE TRILOGY BY A. V. SUKHOVO-KOBYLIN "SCENES FROM THE PAST"

Abstract

The article is devoted to the problem of functioning of the fantastic images in the dramaturgic trilogy by A. V. Sukhovo-Kobylin "Scenes from the Past". Dramatist’s appeal to the fantasy as a technique allows realizing full artistic potential of grotesque and developing traditional grotesque motives - eschatological, mortification of living, fragmentation of the whole. In addition fantastic images reveal the possibility for transforming the historical and cultural model of grotesque (the tragic into the absurdist).

References

  1. Гоголь Н. В. Портрет // Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений в XVII томах. М.: Издательство Московской патриархии, 2009. Кн. 2. Т. 3. С. 65-116.
  2. Манн Ю. В. О гротеске в литературе. М.: Советский писатель, 1966. 166 с.
  3. Николаев Д. П. Сатира Щедрина и реалистический гротеск. М.: Художественная литература, 1977. 358 с.
  4. Сухово-Кобылин А. В. Картины прошедшего. М.: Наука, 1989. 360 с.
  5. Хам Ень Джун. Проблемы поэтики драматургии А. В. Сухово-Кобылина: дисс. … к. филол. н. СПб., 1994. 241 с.

Author information

Irina Andreevna Babenko

North Caucasus Federal University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2015.

Keywords

  • гротеск
  • художественное мировоззрение
  • фантастика
  • гиперболизация
  • мотив
  • образ
  • grotesque
  • artistic world view
  • fantasy
  • hyperbolization
  • motive
  • image

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)