• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

SEMANTIZATION OF THE PHRASEOLOGICAL UNIT IN CONTEXTUAL VISION (LINGUODIDACTIC VIEW)

Abstract

In the article the author considers the ways of realization of the additive (additional) meaning of phraseological units which are formed on the basis of the speech situation involving one or more communicants. Additional meaning as a variant of the phraseological unit semantization has no significant influence on the common denotation of the unit, but sometimes can replace it, thereby transferring the main idea of the phraseological unit already within the context.

References

  1. Вяземский П. А. Эстетика и литературная критика. М.: Искусство, 1984. 462 с.
  2. Ковшова М. Л. Лингвокультурологический метод во фразеологии: коды культуры. М.: Либроком, 2013. 456 с.
  3. Структурно-грамматические свойства русских фразеологизмов: коллективная монография / под рук. проф. А. М. Чепасовой. Челябинск: ЧГПУ, 2002. 263 с.
  4. Фразеологический словарь русского языка. СПб.: Виктория плюс, 2003. 608 с.
  5. Щеглова Н. В. Приемы воздействия на собеседника посредством фразеологических единиц // Филологические науки: вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 7 (37): в 2-х ч. Ч. 2. C. 214-217.

Author information

Anatolii Petrovich Vasilenko

Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • фразеологизм
  • участник коммуникации
  • речевая ситуация
  • значение фразеологизма
  • семантизация
  • оценка речевой ситуации
  • phraseological unit
  • participant of communication
  • speech situation
  • meaning of phraseological unit
  • semantization
  • evaluation of speech situation

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)