• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

TEACHING OF THE GENDER CATEGORY IN LINGUOCULTUROLOGICAL ASPECT AS ONE OF THE TECHNIQUES OF STUDENTS’ LINGUISTIC PERSONALITY FORMATION

Abstract

The article is devoted to the students’ linguistic personality formation in the teaching of the gender category of nouns in the linguo-culturological aspect. The author reveals the content of the components of gender category presented in the sphere of interrelation of language and culture and considers the model of the linguistic personality formation in the field of anthropocentrism.

References

  1. Бабкина М. В. Формирование культуроведческой компетенции как важной составляющей личности обучающегося на уроках русского языка // Реализация современных подходов к преподаванию русского языка с учетом традиций отечественной методики: к 190-летию со дня рождения Ф. И. Буслаева: материалы Всероссийской научно-практической конференции. М. - Ярославль: МГПУ; Ремдер, 2008. С. 312-314.
  2. Богин Г. И. Модель языковой личности в её отношении к разновидностям текстов: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1994. 33 с.
  3. Бодуэн де Куртенэ И. А. Избранные труды по общему языкознанию. М.: Учпедгиз, 1963. 391 с.
  4. Гин Я. И. Поэтика грамматического рода. Петрозаводск: Карельский государственный педагогический институт, 1992. 168 с.
  5. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: КомКнига, 2006. 264 с.
  6. Муллагалиева Л. К. Концепты русской культуры в межкультурной коммуникации: словарь: элективный курс для 10-11 классов школ гуманитарного профиля. М.: Ладомир, 2006. 234 с.
  7. Нуруллина Г. М. Культурная маркированность английских антропонимов в русских переводах (на примере повести Дж. Р. Р. Толкина «Хоббит, или Туда и Обратно») // Филология и культура. 2013. № 4 (34). С. 92-96.
  8. Нуруллина Г. М. Лингвокультурологический подход в презентации грамматического материала по русскому языку // Actual Problems of the Theory and Practice of Philological Researches: Materials of the IV International Scientific Conference on March 25-26, 2014. Prague: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ», 2014. Р. 196-198.
  9. Нуруллина Г. М. Психолингвистические особенности обучения категории рода учащихся // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 5. Ч. 1. С. 122-124.
  10. Хармс Д. Иван Иваныч Самовар [Электронный ресурс]. URL: http://haharms.ru/stihi12.html (дата обращения: 26.12.2014).
  11. Чуковский К. Стихи для детей [Электронный ресурс]. URL: http://www.stihi-rus.ru/1/chukovskiy/27.htm (дата обращения: 26.12.2014).
  12. Юсупова З. Ф. Реализация лингвистического и культурологического принципов в учебно-методической литературе по русскому языку для тюркоязычной аудитории // Филология и культура. 2012. № 2 (28). С. 170-173.

Author information

Guzel' Minnezufarovna Nurullina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • категория рода
  • лингвокультурологический аспект
  • язык и культура
  • языковая личность
  • обучение учащихся
  • category of gender
  • linguo-culturological aspect
  • language and culture
  • linguistic personality
  • teaching of students

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)