• Original research article
  • April 1, 2015
  • Open access

EXPERIMENTAL MODELING OF ANTICIPATION WHILE UNDERSTANDING FOREIGN LANGUAGE TEXT

Abstract

The article is devoted to the relevant for today problem of modeling the process of understanding a text, and, in particular, the role of anticipation in this process. The special attention is paid to the experimental modeling of the period of anticipation during understanding a text in a foreign language. The basic content of the article is the analysis of the findings of the conducted experiment on text understanding. The paper also contains certain recommendations on the work with the text in a foreign language with the technical higher schools students.

References

  1. Брушлинский А. В. Мышление и прогнозирование. М.: Мысль, 1979. 230 с.
  2. Вшивкова Т. В. Антиципация в процессе понимания текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1987. 17 с.
  3. Ломов Б. Ф., Сурков Е. Н. Антиципация в структуре деятельности. М.: Наука, 1980. 279 с.
  4. Нестерова Н. М. Реферативный перевод как смысловое преобразование текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1985. 18 с.
  5. Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 216 с.
  6. Рехме И. Н. К вопросу о когнитивной ситуации понимания как этапа переводческого процесса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 1 (19). С. 148-151.
  7. Тихомиров О. К. Структура мыслительной деятельности человека. М.: Изд-во МГУ, 1969. 304 с.

Author information

Tat'yana Vladimirovna Vshivkova

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2015.

Keywords

  • моделирование
  • понимание текста
  • антиципация
  • прогнозирование
  • содержание текста
  • смысловая гипотеза
  • перевод текста
  • modeling
  • understanding of a text
  • anticipation
  • forecasting
  • content of a text
  • semantic hypothesis
  • translation of a text

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)