THE SYMBOL IN THE LYRIC POETRY OF M. YU. LERMONTOV: COGNITIVE AND LINGUOCULTURAL MECHANISMS OF CONSTITUTION
Abstract
The article discloses the cognitive and linguocultural mechanisms of symbolization, which allows focusing attention on the metonymic nature of a symbol. The author discusses the postulates of the basic concepts of the symbol, represented in the humanitarian paradigm. The main feature of symbol - to present the whole in the part - determines its domineering role in the structuring of the esthetic concept of the poet’s world. By the example of M. Yu. Lermontov’s poems it is shown that the symbol can organize the lyric plot and specify the main idea of the poetic text.
References
- Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М.: Языки русской культуры, 1999. 896 с.
- Лермонтов М. Ю. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Худож. литер., 1957. Т. 1. Стихотворения. 426 с.
- Лосев А. Ф. Знак. Символ. Миф. Труды по языкознанию. М.: Изд-во МГУ, 1982. 481 с.
- Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М.: Языки русской культуры, 1999. 464 с.
- Якобсон Р. В поисках сущности языка // Семиотика / сост., вст. ст. и общ. ред. Ю. С. Степанова. М.: Радуга, 1983. С. 102-117.
Author information
About this article
Publication history
- Published: May 1, 2015.
Keywords
- индивидуально-авторская картина мира
- культурный код
- семантика
- символ
- художественный текст
- эстетическая концепция мира
- author’s individual worldview
- cultural code
- semantics
- symbol
- literary text
- esthetic concept of world
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC