• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

COLOUR TERMS IN THE KABARDINIAN POETRY

Abstract

The paper presents itself rather unexpected interpretation of the traditional colouristics of the Adyghean poetry, in particular, the author focuses on the problem of almost total absence of the oppositional colour pairs in it. The study says that the national lyric poetry is directed toward imagery based on the poetical universals with a preference for visual reflection and identifies the motives for preferential use of the colour terms in their direct visual meaning by the Kabardinian authors.

References

  1. Аверинцев С. С. Два рождения европейского рационализма и простейшие реальности литературы // Человек в системе наук: сб. ст. / сост. Е. В. Филиппова, отв. ред. И. Т. Фролов. М.: Наука, 1989. С. 341-348.
  2. Борова А. Р. Эстетические архетипы адыгской поэзии: генезис и межкультурный обмен. Нальчик: Издательский отдел КБИГИ, 2015. 206 с.
  3. Веселовский А. Н. В. А. Жуковский. Поэзия чувства и «сердечного воображения». СПб.: Тип. Имп. Академии наук, 1904. 546 с.
  4. Ермилова Е. В. Теория и образный мир русского символизма / отв. ред. С. Г. Бочаров. М.: Наука, 1989. 174 с.
  5. Костюков В. П. Буддизм в культуре Золотой Орды // Тюркологический сборник. 2007-2008 (2009). История и культура тюркских народов России и сопредельных стран. М.: Восточная литература, 2009. С. 189-236.
  6. Культурные связи в Европе эпохи Возрождения: сб. ст. / отв. ред. Л. М. Брагина. М.: Наука, 2010. 231 с.
  7. Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8-ми т. М.: Искусство, 1969. Т. 2. Софисты. Сократ. Платон. 594 с.
  8. Лотман М. Ю. Символизм // Русская литература XX века: школы, направления, методы творческой работы: учебник / науч. ред. С. И. Тимина. СПб.: Logos; М.: Высшая школа, 2002. С. 13-30.
  9. Морозов А. А. Из истории осмысления некоторых эмблем в эпоху Ренессанса и барокко (Пеликан) // Миф, фольклор, литература: сб. ст. / отв. ред. В. Г. Базанов. Л.: Наука, 1978. С. 39-41.
  10. Народные песни и инструментальные наигрыши адыгов / под ред. Е. В. Гиппиуса. М.: Советский композитор, 1990. Т. 3. Ч. 2. 485 с.
  11. Нарты: адыгский героический эпос. М.: Наука, 1974. 569 с.
  12. Фёдоров Ф. П. Романтический художественный мир: пространство и время. Рига: Зинатне, 1988. 456 с.
  13. Флоренский П. А. Столп и утверждение истины. М.: Правда, 1990. 490 с.
  14. Эпштейн М. Постмодерн в России. Литература и теория. М.: Издание Р. Элинина, 2000. 368 с.

Author information

Asiyat Ruslanovna Borova

Kabardino-Balkarian State University named after H. M. Berbekov

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • кабардинская поэзия
  • колоратив
  • архетип
  • цветовая оппозиция
  • символика цвета
  • поэтическая универсалия
  • визуальная рефлексия
  • фольклор
  • Kabardinian poetry
  • colour term
  • archetype
  • colour opposition
  • symbolics of colour
  • poetical universal
  • visual reflection
  • folklore

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)