• Original research article
  • September 1, 2015
  • Open access

METAPHOR IN THE BUSINESS SUBJECTS TEXTS - MYTH OR REALITY?

Abstract

In the article the attempt to analyze the use of metaphor in the journalistic texts of the business press (by the material of the English language) is made. This issue is considered in terms of stylistic and discursive belonging of the business press texts with a glance to the peculiarities of the development of modern society. The author gives the examples of the use of metaphor in the written business media discourse, and describes the features of their functioning.

References

  1. Баранов А. Н., Караулов Ю. Н. Русская политическая метафора (материалы к словарю). М., 1991. 193 с.
  2. Белянин В. П. Психолингвистика: учебник. М.: Флинта; Московский психолого-социальный институт, 2003. 232 с.
  3. Глазунова О. И. Логика метафорических преобразований [Электронный ресурс]. СПб.: Филол. фак-т СПбГУ, 2000. 190 с. http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Linguist/Glaz/22.php (дата обращения: 08.04.2015).
  4. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной английской медиаречи). Изд-е 2-е, стереотипное. М., 2005. 288 с.
  5. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М., 2008. 202 с.
  6. Еременко А. В. Деловая пресса в России: история, типология, моделирование изданий: дисс.. к. филол. н. Ростов н/Д, 2006. 170 с.
  7. Ковалевская Е. В. Метафора и сравнение в публицистическом тексте (на материале английского языка): дисс. … к. филол. н. М., 2010. 172 с.
  8. Кундера М. Невыносимая легкость бытия / пер. с чеш. Н. М. Шульгиной. СПб.: Азбука-классика, 2002. 345 с.
  9. Маклюэн Г. M. Понимание Медиа: Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева; закл. ст. М. Вавилова. М., 2003. 464 с.
  10. Мурзин Д. А. Деловая пресса // Типология периодической печати: учеб. пособие для студ. вузов / под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М., 2007. С. 104-120.
  11. Мурзин Д. А. Новые корпоративные стратегии коммуникаций в современной России // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2005. № 1. С. 55-67.
  12. Пономарева О. А. Актуализация политического имиджа В. В. Путина в российских и американских СМИ: автореф. дисс.. к. филол. н. Волгоград, 2005. 26 с.
  13. Фомина Н. В. Лингвокультурная обусловленность номинации языковых единиц в сфере неформального делового общения: дисс. … к. филол. н. Омск, 2005. 165 с.
  14. Elliott L. Greek Crisis: the Blood-Letting Ggoes On [Электронный ресурс]. URL: http://www.theguardian.com/business/ economics-blog/2011/oct/04/greek-debt-crisis-blood-letting (дата обращения: 08.04.2015).
  15. Pigman A. Cash-Strapped Europe Looks to Investment «Sleeping Beauty» [Электронный ресурс]. URL: http://news.yahoo.com/ cash-strapped-europe-looks-investment-sleeping-beauty-055711390.html (дата обращения: 08.04.2015).

Author information

Anna Alekseevna Dorofeeva

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2015.

Keywords

  • метафора
  • деловая коммуникация
  • деловая пресса
  • письменный деловой медиадискурс
  • средства массовой информации
  • язык бизнеса
  • metaphor
  • business communication
  • business press
  • written business media discourse
  • media
  • language of business

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)