LANGUAGE OF AMERICAN MASS MEDIA: POLITICS AND PUBLIC CONSCIOUSNESS
Abstract
The article examines the role of the USA in the formation of public consciousness by the language of mass media. The author provides concrete examples from the original sources aimed to form an “image of external danger”. The paper emphasizes the importance of national idea promoting integration both of the citizens of the same state and the whole countries. The researcher accentuates the use of a certain vocabulary promoting penetration of the material into the reader’s consciousness.
References
- Володина М. Н. Язык массовой коммуникации - основное средство информационного воздействия на общественное сознание // Язык средств массовой информации как объект междисциплинарного исследования: Междунар. конф. на филологическом факультете МГУ им. М. В. Ломоносова. М.: МГУ, 2001. С. 13-22.
- История дипломатии: в 5-ти т. / под ред. А. А. Громыко, И. Н. Земского, В. А. Зорина, В. С. Семенова, М. А. Харламова. М.: Политиздат, 1974. Т. 5. 750 с.
- http://article.wn.com/view/2015/04/15/NATO_commander_urges_Russia_to_stop_fuelling_Ukraine_conflic/ (дата обращения: 15.04.2015).
- http://www.globalresearch.ca/Is-washington-training-an-insurgent-army-to-occupy-syria/5416771 (дата обращения: 27.11.2014).
- http://www.israeldefense.co.il/en/content/clich%C3%A9s-gates-obama%E2%80%99s-and-netanyahu%E2%80%99s-buzzwords (дата обращения: 20.02.2015).
- http://www.washingtonpost.com/world/Transcript-president-obama-gives-speech-addressing-europe-russia-on-march- 26/2014/03/26/07ae80ae-b503-11e3-b899-20667de76985_story.html (дата обращения: 30.03.2014).
Author information
About this article
Publication history
- Published: September 1, 2015.
Keywords
- СМИ
- «образ внешней угрозы»
- агрессивные речевые стратегии
- часто употребляемые слова
- страна-лидер
- национальная идея
- mass media
- “image of external danger”
- aggressive communicative strategies
- frequently used words
- country-leader
- national idea
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC