• Original research article
  • September 1, 2015
  • Open access

LANGUAGE OF AMERICAN MASS MEDIA: POLITICS AND PUBLIC CONSCIOUSNESS

Abstract

The article examines the role of the USA in the formation of public consciousness by the language of mass media. The author provides concrete examples from the original sources aimed to form an “image of external danger”. The paper emphasizes the importance of national idea promoting integration both of the citizens of the same state and the whole countries. The researcher accentuates the use of a certain vocabulary promoting penetration of the material into the reader’s consciousness.

References

  1. Володина М. Н. Язык массовой коммуникации - основное средство информационного воздействия на общественное сознание // Язык средств массовой информации как объект междисциплинарного исследования: Междунар. конф. на филологическом факультете МГУ им. М. В. Ломоносова. М.: МГУ, 2001. С. 13-22.
  2. История дипломатии: в 5-ти т. / под ред. А. А. Громыко, И. Н. Земского, В. А. Зорина, В. С. Семенова, М. А. Харламова. М.: Политиздат, 1974. Т. 5. 750 с.
  3. http://article.wn.com/view/2015/04/15/NATO_commander_urges_Russia_to_stop_fuelling_Ukraine_conflic/ (дата обращения: 15.04.2015).
  4. http://www.globalresearch.ca/Is-washington-training-an-insurgent-army-to-occupy-syria/5416771 (дата обращения: 27.11.2014).
  5. http://www.israeldefense.co.il/en/content/clich%C3%A9s-gates-obama%E2%80%99s-and-netanyahu%E2%80%99s-buzzwords (дата обращения: 20.02.2015).
  6. http://www.washingtonpost.com/world/Transcript-president-obama-gives-speech-addressing-europe-russia-on-march- 26/2014/03/26/07ae80ae-b503-11e3-b899-20667de76985_story.html (дата обращения: 30.03.2014).

Author information

Ol'ga Aleksandrovna Koznova

Kazan National Research Technical University named after A. N. Tupolev (Branch “Vostok”) in Chistopol

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2015.

Keywords

  • СМИ
  • «образ внешней угрозы»
  • агрессивные речевые стратегии
  • часто употребляемые слова
  • страна-лидер
  • национальная идея
  • mass media
  • “image of external danger”
  • aggressive communicative strategies
  • frequently used words
  • country-leader
  • national idea

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)