• Original research article
  • September 1, 2015
  • Open access

PRAGMATIC PARAMETERS OF MASS-MEDIA TEXT

Abstract

The article examines the problems of combining the verbal and media levels of presentation information in the media text, identifies pragmatic parameters of media-speech containing the elements of suggestive technologies and inclusion in the dialogue of cultures. Dialogic nature of media-text, explicit and implicit evaluation of events, shift of event-trigger accents, distortion of reality, formation of reader’s false conceptions in their verbalization are shown by the example of the article from the British newspaper “The Daily Telegraph”.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 424 с.
  2. Дементьев В. В. Непрямая коммуникация. М.: Гнозис, 2006. 560 с.
  3. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ - современная медиаречь. М.: ФЛИНТА, 2014. 264 с.
  4. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. Век XXI. М.: Эксмо, 2015. 464 с.
  5. Любимова А. А. Языковые аспекты воздействия на общественное сознание (на сопоставительном материале средств массовой информации конца ХХ - начала XXI в.). М.: МГУ, 2006. 240 с.
  6. Почепцов Г. Г. Теория коммуникации. М.: Рефл-бук Ваклер, 2003. 656 с.
  7. Холл М., Боденхамер Б. Полный курс НЛП: руководство для достижения уровней Практика НЛП и Мастера НЛП. СПб.: Прайм-ЕВРО-ЗНАК, 2006. 635 с.
  8. Хорольский В. В. Медийность в текстах СМИ и понятие медийного модуля // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2013. № 4. C. 75-89.
  9. A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity / R. Wodak and P. Chilton (eds.). Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins, 2005. xiii+321 p.
  10. Bandler R., Grinder J. Reframing: Neuro-Linguistic Programming and the Transformation of Meaning. Cupertino, CA: Meta Publications, Dilts, Robert, 1983. Vol. I. The Study of the Structure of Subjective Experience. 271 р.
  11. Chilton Paul. Analysing Political Discourse: Theory and Practice. L. - N. Y: Routledge, 2004. xiv+226 p.
  12. Cognitive Linguistics: Foundations, Scope, and Methodology / Th. Janssen, ‎G. Redeker (eds). Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 1999. 271 p.
  13. Cognitive Linguistics research - 15. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 1999. 279 p.
  14. Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity / G. Weiss, R. Wodak (eds). Houndmills: Palgrave Macmillan, 2008. 336 p.
  15. Elliott Francis. Cameron Hits Back after Putin Spokesman Says Britain Is ‘Just a Small Island’ [Электронный ресурс] // The Times. September 6. 2013. URL: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/politics/article3862021 (дата обращения: 07.06.2015).
  16. Lemke J. L. Textual Politics: Discourse and Social Dynamics. L.: Taylor & Francis, 1995. ix+196 p.
  17. Mayring Ph. Qualitative Content Analysis [Электронный ресурс] // Forum Qualitative Social Research. Volume 1. № 2. Art. 20 - June 2000. URL: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385 (дата обращения: 07.06.2015).
  18. Stanley T. Size doesn't Matter: the Top Ten Ways in Which Little Britain is Vastly Superior to Big Fat Russia [Электронный ресурс]. URL: http://blogs.telegraph.co.uk/news/timstanley/100234635/size-doesnt-matter-the-top-ten-ways-in-which-little-britain-is-vastly-superior-to-big-fat-russia/ (дата обращения: 07.06.2015).
  19. Stemler S. An Overview of Content Analysis [Электронный ресурс] // Practical Assessment, Research & Evaluation, 7 (17). URL: http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=17 (дата обращения: 19.06.2015).
  20. Studies in Functional Stylistics / ed. by J. Chloupek, ‎J. Nekvapil. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1993. 293 p.
  21. Trends in Cognitive Linguistics: Theoretical and Aapplied Models / J. Valenzuela (ed.). Frankfurt, M. - Berlin - Bern - Bruxelles - N. Y. - Oxford - Wien: Lang, 2009. XIII+292 p.

Author information

Marina Vladimirovna Konysheva

Moscow City Teacher Training University

About this article

Publication history

  • Published: September 1, 2015.

Keywords

  • медиатекст
  • медиаречь
  • диалогическая природа масс-медийного текста
  • паралингвистические средства
  • манипулятивные технологии
  • суггестивные технологии медийных текстов
  • media-text
  • media-speech
  • dialogic nature of mass-media text
  • paralinguistic means
  • manipulative technologies
  • suggestive technologies of media-texts

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)