• Original research article
  • November 30, 2015
  • Open access

THE SPECIFICITY OF MANIPULATION OF TELEVISION INFORMATION ON THE REGIONAL TELEVISION (BY THE EXAMPLE OF THE REPUBLIC OF TATARSTAN)

Abstract

The article is devoted to the research of the problem of the information manipulation on the regional television. The information policy of the TV company “Tatarstan - New Century” which occupies the leading positions in the media market of the Republic of Tatarstan is analyzed. The direction and the nature of the used manipulative technologies are identified, the factors of influence on the mass audience are singled out.

References

  1. Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ / пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2004. 432 с.
  2. Газизов Р. Р. Манипулятивные технологии региональных СМИ: тенденции и направления развития в политическом дискурсе 2007-2008 гг. // Ученые записки Казанского государственного университета. Казань, 2009. Т. 151. Серия Гуманитарные науки. Книга 5. Ч. 1. С. 92-98.
  3. Газизов Р. Р. Практики участия периодических изданий Республики Татарстан в избирательных кампаниях // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2014. № 2 (82). Чебоксары, 2014. С. 89-94.
  4. Грачев Г. В., Мельник И. К. Манипулирование личностью. М.: Изд-во Эксмо, 2003. 384 с.
  5. Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в масс-медиа // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2005. № 1. С. 29-54.
  6. Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М.: «ЧеРо», 2000. 344 с.
  7. Журналистская наука в Казанском университете: концепции диссертационных исследований / под общ. ред. А. А. Роот. Казань: Изд-во Казан. гос. ун-та, 2008. 720 с.
  8. Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2007. 864 с.
  9. Левченко А. Е. Формы и методы воздействия СМИ на общественное мнение [Электронный ресурс]. URL: http://davaiknam.ru/text/levchenko-a-e-formi-i-metodi-vozdejstviya-smi-na-obshestvennoe (дата обращения: 10.08.2015).
  10. ОАО «Телерадиокомпания “Новый Век”» [Электронный ресурс]. URL: http://tnv.ru (дата обращения: 16.12.2014).
  11. Пономарев Н. Ф. Политические коммуникации и манипуляции: учебное пособие. М.: Аспект Пресс, 2007. 128 с.
  12. Почепцов Г. Г. Информационно-политические технологии. М.: Центр, 2003. 384 с.
  13. Техника дезинформации и обмана / под общ. ред. Я. Н. Засурского. М.: Наука, 1978. 246 с.
  14. Старобахтин Н. Н. Освещение социально-политических событий в теленовостях как способы конструирования реальности [Электронный ресурс]. URL: http://www.mediascope.ru/node/251 (дата обращения: 22.05.2014).

Author information

Anna Mikhailovna Gorodnova

Kazan (Volga Region) Federal University

Ramis Rassykhovich Gazizov

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: November 30, 2015.

Keywords

  • манипулирование
  • манипулятивные технологии
  • региональное телевидение
  • региональный компонент
  • региональный медиарынок
  • manipulation
  • manipulative technologies
  • regional television
  • regional component
  • regional media market

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)